Full version: Vilda Åkerbär
Kristian87
Halloj!

Är sugen på att få tag i ett gäng vilda åkerbärs-plantor och skulle vilja ha tips på vad jag bör hålla utkik efter för att hitta dom, vilka växter trivs i liknande mark som åkerbär osv...

Har förstått att dom gärna växer efter vägar, i diken och i lite fuktigare och surare marker, har dock inte sett någon planta, därför söker jag tips så att man lite längre fram i vår och sommar kan få tag i dessa eftertraktade bär och dess plantor :-).

Kan tillägga att jag bor i medelpad, Timrå strax norr om sundsvall.

God kväll
//Krille
Eva i Västerås
Ursäkta, men jag tror inte du får!
Vilda åkerbär är sällsynta och fridlysta.
Snälla låt dom stå.
malcolm
Enda stället jag sett vilda åkerbär på var vid min morbrors hölägdor i Österbotten (i höjd med Umeå och jag tror som sagt att det inte är tillåtet att gräva upp plantor och ta med sig hem då de är rätt sällsynta.
Kristian87
God kväll!

Ojdå är det såpass, det hade jag helt missat!

Då får jag låta dom vilda åkerbären vara ifred...
jag vet dock att min farmor och farfar har några plantor på några ställen i sin trädgård, vad gäller om man får lov att ta upp någon planta från privatägd mark, är det okej?

Tack för svar!
Vänliga Hälsningar
Krille

Kristian87
Jag kan dock inte hitta någon information om huruvida Åkerbäret är fridlyst,
någon som vet var man kan läsa om det?

//Krille
addo
Jag har ingen koll på hur vida dom är fridlysta eller ej.

Dom borde däremot gå att så, plocka några bär hos Farmor och farfar lägg bären i frysen fram tills våren pilla ut fröna och så i okalkad torv. Sen får du testa vilka sådjup och temperaturer som fungerar bäst.

Det lär ta tid innan du får frukt, men det är väldigt roligt att experimentera och fröna får du ju gratis.

Jag har tänkt göra ett liknande försök med Hjortron i vår då dom är svåra att hitta i handeln och inte finns vildväxande i mina trakter.
Eva 33c
Jag kan inte heller hitta åkerbäret på listan över fridlysta växter, Naturvårdsverket Så det borde inte vara nåt problem att plocka nån planta i naturen om du hittar dem. Men du bör försöka få tag på plantor som växer på olika ställen, eller en bit i från varandra i alla fall. De är inte självfertila, men förökar sig bra ändå med utlöpare. Vilket gör att många bestånd i naturen aldrig ger frukt då plantorna är kloner av samma individ.
kerstin z5-6
Nej de är inte fridlysta däremot klarar de inte 08 och under i zon , bra , du bor i rätt zon och bör fixa det- De är en utmärkt marktäckare.Men de förväntar sig vita nätter i juni crazy.gif
jimvidar
Måste det vara vilda? Jag har köpt Allåkerbär som också ger bär
Kristian87
Tack för många bra svar :-)!

Skall tänka på att försöka få tag i nån planta från olika platser, man vill ju få så många bär som det går ;-).

Jag bor strax norr om sundsvall så Åkerbären växer vilt här, gäller dock att lyckas hitta nån tongue.gif.. Vita/Ljusa nätter i Juni är det absolut här, inte solsken hela natten men långt in på kvällen iallafall :-D.

Jo vill få tag i några vilda plantor, har även tänkt köpa en eller två Allåkerbärsplantor för att om möjligt öka på bärmängden på alla plantorna (är dock inte säker på att dom kan pollinera varandra).

Men bären från de vilda plantorna ska ju vara så himla mycket mer smakrika vad jag har förstått, jag har dock inte provsmakat åkerbär eller allåkerbär.

Hälsningar
Krille
RitRat
Här i Västerbottens kustland (zon 5) är åkerbär väldigt vanliga, de växer så gott som på alla havsstränder och efter dikeskanterna. Man behöver inte gå långt för att hitta dem. Ingen fara för utrotning!

Vissa år ger de bra med bär, andra år väldigt dåligt. Men plantorna finns där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon