Hasse_h
Hur är erfarenheterna här med amerikanska blåbär och rådjur? Gillar rådjuren blåbären?
torkil
Har mina i en hörna där jag matar Rådjuren men aldrig sett något intresse för Blåbären någon årstid. Däremot har de kortat ner nedersta grenarna på mina unga äppleträd som står närmare huset, hade som tur var skyddat stammen med nät. Verkar som rådjurens intresse för växterna kan variera från år till år, för 2 vintrar sedan tog dom topparna/knopparna på alla Rhodondendron men har låtit bli sen dess så man kan väl inte va säker på nånting.
Hasse_h
Ok, har hört samma sak från annat håll också så det är säkert så att blåbären inte står högst på matlistan för rådjuren. Får helt enkelt prova då.
josohl
Jag har inte heller haft några problem med att rådjuren går på de amerikanska blåbären. Annars har jag väldigt hungriga rådjur som äter det mesta, även mycket sånt som står på "rådjurssäkra listan".
Jan af Lisö
Jag skulle aldrig lite på rådjuren, mina amerikanska blåbär växer innanför 2 meters viltstängsel.
Miscantus
Rådjuren här fullkomligt älskar de amerikanska blåbären o äter upp allt ranting.gif .
Hägnade in buskarna ordentligt förra året o fick massor med goda blåbär själv yahoo.gif
Huggorm
Rådjur har väldigt personlig smak, det är nästan omöjligt att förutsäga vad som kommer bli uppätet eller inte
jaj-51
Våra urbaniserade rådjur har ratat min amerikanska blåbär i tio år.
Vinbär och krusbär har också fåt vara i fred.
mari_tres
Våra buskar är VÄLDIGT välansade av de sat*ns fästngspridarna. Häromdagen skrämde jag bort en flock på åtta djur.
Päronträdet är helt utan nya skott, äppelträdet ser kalt ut, körsbäret är fyra år gammalt och en halvmeter högt och jordgubbarna är nergnagda ner till jorden. Tror jag ska satsa på björnbär i år, med jättetaggar.
Nej nej, jag är inte bitter.
Åsa, mälardalen zon 2
Mina blåbärsbuskar är nedklippta i år igen av rådjuren och det är ju inte så att de inte har annat att välja på det är ju ca 200odlingslotter på fältet med en massa växter på.

Hasse_h
Spridda erfarenheter ser jag, nåja jag gör ett försök. "Våra" rådjur brukar passera tomten på norra sidan av huset på väg ner från berget och skogen ner till en bäckravin för att dricka vatten, på den södra sidan har jag inte sett dem ännu. Och där är det dessutom bättre förutsättningar för blåbären med mer fukt i marken.
Bassam
Hej

När rådjur blir hungriga, de kan äta vad som helst.

H-Bassam
johan1983
CITAT (jaj-51 @ 22-04-2013, 18:14) *
Våra urbaniserade rådjur har ratat min amerikanska blåbär i tio år.
Vinbär och krusbär har också fåt vara i fred.

Du som har tioåriga plantor. Hur stora har dom blivit?
Hur är skörden efter tio år?
jaj-51
CITAT (johan1983 @ 27-05-2014, 23:49) *
Du som har tioåriga plantor. Hur stora har dom blivit?
Hur är skörden efter tio år?

De är 1,5m höga klippt och mycket frostskadade några gånger.

De blev bättre tillväxt och mer bär när de planterades i ren natur torv och vattnades rikligt och ofta!
Rötterna var förvånansvärt små när jag planterad om dem, och dessutom väldigt tort i rotklumpen ...

Men inga jätteskördar men goda.
johan1983
CITAT (jaj-51 @ 28-05-2014, 00:01) *
De är 1,5m höga klippt och mycket frostskadade några gånger.

De blev bättre tillväxt och mer bär när de planterades i ren natur torv och vattnades rikligt och ofta!
Rötterna var förvånansvärt små när jag planterad om dem, och dessutom väldigt tort i rotklumpen ...

Men inga jätteskördar men goda.

Det förvånar mig, Kristen Jensen anser att en blåbärsbuske som är highbush ger 6-10 kilo bär per buske.
http://www.forestberry.se/kirsten%20jensen.htm

Jag har diskuterat dom här siffrorna med andra också, det verkar som att ingen känner igen att dom skulle kunna få så mycket blåbär.

Jag tänkte att du som har tioåriga kanske skulle ha en 10 kilo per buske?
jaj-51
Jag bara plockar och äter direkt från mina buskar.
6Kg är väl ungefär 12liter? inte närheten.

Gissar en span på alla 6 buskarna. (de är Klippta lite smalt och funkar som häck vid uteplatsen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon