Barbro
Jag har sått pelargonfrön i torvbriketter.. undrar varför hjärtbladen blir gula och ramlar av? Hur mycket vatten och hur ofta? Planteras de i kruka när de första karaktärsbladen kommit? Småplantorna ska de stå i sol eller?
Helt novis - har aldrig hålitpå med detta förut....
Åsa, mälardalen zon 2
Hjärtbladen ska gulna och trilla bort när karaktärsbladen kommit detta är helt normalt.

Hur mycket och hur ofta man vattnar beror på hur varmt och torrt växterna står det går inte att ge exakta instruktioner ex. hur många dl man vattnar i veckan utan man måste känna efter. Känns torvbriketterna lätta och lite torrare så brukar det vara dags att vattna. Småplantorna vill gärna stå ljust men ljust innebär inte gassande sol, småplantor blir lätt brända ifall man ställer dem i alltför gassande sol.

När man sår i torvbrikett är det dags att plantera i en kruka när briketten är full med rötter.
Barbro
Tack för ditt svar Åsa! Det verkar aldrig bli några rötter i mina torvbriketter bara - jag får väl vänta och se. Ska jag försöka mig på detta något mer börjar jag nog i januari! Verkar bli dåligt i år det här.
Mvh Barbro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon