Skruttensmamma
22-04-2013, 13:28
Jag har sått stockrosor och fått ganska stora fina plantor (dock inte riktigt lika stora som de som säljs för blomning i år).
Har någon här erfarenhet av att så stockrosor? Hur stor är sannolikheten att jag får dem att blomma i år. Jag bor i Skåne och sådde i januari.
Funderar på om jag ska köpa någon stockros för att få säker blomning i år.
Jag lyckades med mina "tvååriga" och fick blommor redan första året.
Sådde betydligt senare än du gjort.
sen finns det ju "ettåriga" också
lycka till.
Skruttensmamma
22-04-2013, 17:01
Jag har ingen aning om ifall de är ettåriga eller tvååriga, jag tog frön från en stockros som dykt upp i svärmors trädgård. Men är inte egentligen alla stockrosor tvååriga? (om man inte förodlar dem inomhus).
Hur tätt ska man plantera ut dem? Kommer det flera blomstänglar per planta?
Jag är nybörjare på stockrosor
Jag tror de kommer att blomma. Jag odlar i zon sju, här övervintrar inte stockrosor. Men med sådd i månadsskiftet jan-feb brukar de hinna blomma första sommaren. Du har ju dessutom mycket längre höst än jag.
kerstin z5-6
22-04-2013, 18:02
Håller med Gåsis , sorten carnival ska vara en "säker "år ett blommare .. men som readan sagts borde sådd i januari ge blom i år.Många stockrosor särskilt i din zon hinner fröså sig och överlever på så vis år till år.Det finns perenn stockros tex Alcea kurdica som är ljust gul , enkel och har ett förgrenat växtsätt.
det är den enda som är perenn hos mej, övriga dör efter blom pga att de här blommar så sent o nära första frost.
[attachment=75973:156590_490342.jpg]
[attachment=75974:145285_873108.jpg]
Leopardcookie
23-04-2013, 09:18
Jag köpte två stockros-plantor på granngården för någon vecka sen, planterade ner dom där mina andra stockrosor kommer år efter år. Vanligtvis så kommer det fler stänglar ur en planta.
Såhär ser de ut på sommaren, och det verkar vara två plantor från början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.