Full version: Pellis fråga
AnniiPannii
Vill pelargoner stå trångt eller rymligt i krukan?

Är det sant att de ska torka ut mellan vattningarna?

Är det någon skillnad i skötsel mellan sorterna? Jag sköter inte mina nämnvärt och har dem i vardagsrummet året om men det kanske är därför de växer så dåligt tongue.gif

smile.gif Anna
tepa
Hej

Jag övervintrar alltid Pelargoner svalt, +8 grader, cirka. Och mycket lite vatten. Tror nog att dom ska torka lite innan nästa vattning sommartid då man vattnar mera. Och så brukar jag vattna underifrån.

Hälsn Tepa
Peztis
De vill inte stå alltför trångt, eller det beror ju på hur stora växter man kan hantera. Du kanske inte vill ha tvåmetersbjässar på fönsterbrädan så därför bör du kanske inte plantera dem i tioliterskrukor heller.

Pelargoner gillar inte att stå blött om rötterna och ja, de får gärna torka upp lite mellan vattningarna. Jag brukar sommartid ha i lite näring vid varje vattning. Tänker att det är bättre med en svag dos varje gång än en starkare då och då - och så ska jag komma ihåg när de fick senast osv.

Jo, det är lite skillnad dem emellan. T ex gillar inte de engelska och rosenknoppspelargonerna att stå ute i regn.
Zonaler räknas som rätt robusta och tåliga men det finns svaga typer hos dem med, se bara på First Yellow.
Doftpelargoner och de engelska behöver ofta stå svalt en period (vinter) för att kunna blomma.

Det var några skillnader, finns (säkert) många fler.
vanjalarsa
Passar mig bra med en tråd om Pelargoner.
Köpte en tulpanblommande pelargon "Emma,," nyligen. Ganska omgående började bladen "krulla" upp sig i kanterna. Har läst olika bud om vad det beror på. Alla motsägande varandra. Har någon varit med om det och vad beror det på ? Tacksam för svar!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
AnniiPannii
Vanjalarna: Kan inte mycket om pelargoner men jag tar alltid bort alla blad eller blommor som har några märken eller börjar krulla sig/bli gula osv.

Peztis: Jag antog att de ville stå lite rymligare! Måste plantera om de som får stå ute i sommar smile.gif Vattningen kör jag precis som du och jag tycker de dricker mycket vatten!! Men alla mina pellisar ser fina ut så jag måste göra nått rätt.

Jag vet att man borde övervintra dem frostfritt, men eftersom jag i vintras inte hade några möjligheter till det så fick de övervintra på fönsterbrädan och fick lite mer vatten än om de stått svalt. Det gick tydligen utmärkt det med biggrin.gif Synd bara att de ser så tråkiga ut på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon