Kristian87
Som rubriken lyder så är jag lite nyfiken att höra om det är någon här som har provat dessa "Pink Lemonade"-blåbär som säljs hos "Bakker"??

http://www.bakker.se/produkt/blabar-pink-lemonade-/

Är bären goda, ger busken riklig skörd?

Mvh
//Krille
Åsa, mälardalen zon 2
Inte testat men Bakker är ju en välkänd lurendrejeri firma som fotoshoppar växter så de har andra färger än vad de har i verkligheten + de är ofta inte så härdiga som de skriver, så jag gissar att bären inte ser ut sådär i verkligheten. +De har ju glömt tala om ifall plantan är självfertil eller inte blåbär är ju inte så ofta självfertila utan man måste ha flera buskar (som inte är kloner) och det är ju viktig info man bör uppge.
Eva 33c
Jag blev nyfiken på detta blåbär och googlade "Vaccinium corymbosum ’Pink Lemonade’ ". Det verkar som färgen i detta fall faktiskt stämmer och sorten säljs av flera plantskolor utomlands. Det är vad jag förstår en amerikansk sort. Den är självfertil i viss utsträckning men ger bättre skörd om den samplanteras med andra sorter verkar det.
Frågan är om den är så härdig som Bakker uppger zon 4-5... Hoppas smile.gif
Kristian87
Tack för svar, och för infon!

Visste inte att bakker gjorde på det viset (har aldrig handlat där själv).

Men vad gäller de rosa blåbären så verkar de finnas lite info både här och där angående dom, så det tror jag inte dom har fuskat till :-).

Såg dock på deras shop något som en såg väldigt skumt ut, ett duo-plommonträd med blåa och gula sorter, det lustiga var att färgerna på frukterna påminnde väldigt mycket om färgerna i svenska flaggan tongue.gif.

Men vad gäller "pink lemonade"-blåbären så hoppas man ju att zon-angivelserna är någorlunda korrekta så att jag som bor i Zon 4 kan odla dessa, vore läckert att ha en sådan buske tillsammans med två andra blåa amerikanska blåbärsbuskar biggrin.gif.

//Krille
Kristian87
Tänkte bara berätta att nu har jag beställt 2st "Vaccinium Corymbosum, Pink Lemonade" ifrån Bakker.se.
En planta till mig, och en åt morsan när det blir dags att fira mors dag :-).

Jag återkommer med hur det har gått med plantorna när dom har kommit!

Hälsningar
//Krille
Anna-Karin Lundberg
Jag har ocksa kopt "Pink Lemonade, ar faktiskt i England nu for att hamta hem busken. Las pa traden har pa forumet om blabarssorter, dar har jag skrivit det jag vet om rosa blabar. De ska vara nya i England ocksa, kommer fran Amerika, sa klart.
Att jag skriver "utan prickar" ar for att jag har lanat en dator har i England.
Anna-Karin Lundberg
Det var den har traden jag menade: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=114081&hl=
solstickan98
Jag ska också köpa dessa rosa blåbär. Sitter just nu och funderar på om jag ska beställa dem från bakker, ellr leta upp dem på någon plantskola här hemma i Svedala.

Såg att Gunnebo Trädgård i Skåne har dem: Gunnebo Trädgård

Kul med lite nya sorter!
Kristian87
Spännande att fler vill skaffa rosa blåbär smile.gif.

En fundering angående dessa Pink lemonade är ju vilken annan typ av blåbärsbuske man bör ha för en större skörd?

Den är väl en korsning mellan v. corymbosum och v. ashei om jag inte missuppfattat det hela tongue.gif.

någon som vet om de amerikanska blåbärsbuskarna pollinerar de rosa ? smile.gif

//Krille
Eva 33c
CITAT (Kristian87 @ 02-05-2013, 19:48) *
Den är väl en korsning mellan v. corymbosum och v. ashei om jag inte missuppfattat det hela tongue.gif.
någon som vet om de amerikanska blåbärsbuskarna pollinerar de rosa ? smile.gif
//Krille

Jag vet ingenting om detta, men i länken i mitt förra inlägg (under order amerikansk) står bla följande ..."it is recommended that another rabbiteye cultivar be planted with PINK LEMONADE to ensure good cross-pollination", och Rabbiteye = V. ashei enligt denna text.
Kristian87
CITAT (Eva 33c @ 02-05-2013, 22:44) *
Jag vet ingenting om detta, men i länken i mitt förra inlägg (under order amerikansk) står bla följande ..."it is recommended that another rabbiteye cultivar be planted with PINK LEMONADE to ensure good cross-pollination", och Rabbiteye = V. ashei enligt denna text.

Tack för svar :-), verkar tveksamt om mina amerikanska då kommer pollinera, men men sommaren och hösten får utvisa hur stor avkastning den rosa busken ger!

//Krille
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon