Hasse_h
Någon som har tips på någon Magnolia som klarar zon 3-4, soligt läge men inte helt vindskyddat?
Huggorm
Så hög zon är det nästan bara magnolia kobus som klarar

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnolia_kobus
jegi
CITAT (Huggorm @ 23-04-2013, 11:02) *
Så hög zon är det nästan bara magnolia kobus som klarar

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnolia_kobus

Nej nej.
Det finns flera magnolior att välja på i såna zoner.
Jag kan bara nämna dem jag lyckats med i zon IV och sen får du kolla runt för många fler.
Merrill, Leonard Messel, Golden Star, Elisabeth, Stellata, Galaxy och Sieboldii. Därutöver går flickmagnoliorna säkert bra och ja, det finns många fler!
hattstugan

Är det inte problem om de inte står vindskyddade?

Vill också ha magnolia men här blåser det nästan överallt där det är sol! zon 2-4
Hasse_h
CITAT (jegi @ 23-04-2013, 23:35) *
Nej nej.
Det finns flera magnolior att välja på i såna zoner.
Jag kan bara nämna dem jag lyckats med i zon IV och sen får du kolla runt för många fler.
Merrill, Leonard Messel, Golden Star, Elisabeth, Stellata, Galaxy och Sieboldii. Därutöver går flickmagnoliorna säkert bra och ja, det finns många fler!

Tackar! Ska kolla upp dessa.
IKS
Ja, utöver Magnolia kobus är de säkraste korten definitivt Magnolia x loebneri 'Merrill' (vitblommande) och Magnolia x loebneri 'Leonard Messel' (rosablommande). Merrill är mer starkväxande än Leonard Messel men båda har visat sig klara sig bra i zon 4. Blommorna tål även några minusgrader utan att ta skada.
Hasse_h
Man ska inte lita på de stora växtvaruhusens växtinfo då? Enligt Blomsterlandet klarar t.ex. Magnolia x loebneri 'Leonard Messel' bara zon 1, 'Merril' zon 1-2.
Var hittar man säkra källor på sådant här? Mer än att fråga här då smile.gif
IKS
Man kan gå ut och titta vart de frodas. Det kryllar av M. x loebneri i parker och trädgårdar i Uppsala och även norr om Uppsala. Annars brukar också SLU Plantarum vara en skapligt god källa. Dessa två namnsorter inkl. M. kobus är favoriter hos parkförvaltningar mfl som endast gärna satsar på säkra kort, och de planteras flitigt i Mälardalen, allt från Stockholms gynnsamma nästan zon 1 lägen till Uppsalas kärvare zon 4 delar.

Du kan också kolla hos de större plantskolorna, snarare än gardencenters. Kolla hos Billbäcks, Nya Eriksbo plantskola, Splendor mfl i deras kataloger. De är stora leverantörer och brukar ha säkra zonangivelser.
Hasse_h
Verkar svårt som privatperson att få nån information från dessa plantskolor.

Bor i zon 3-4 i Västra Götaland, ser inte många magnolior i mina närmaste omgivningar. Kanske folk inte vågar testa. Jag får kolla om våra plantskolor i trakten har M. x loebneri.
IKS
Pröva om detta fungerar. Zonangivelserna ligger ofta runt zon 3 enligt dessa källor. Men skulle jag prova i gränslandet mellan 3-4 är det fortfarande dessa tre jag skulle välja mellan. Finns ju gott om zonknäckare här på forumet tror jag som lyckats med magnolia långt uppe i norr, hoppas någon av dem kan hjälpa.

Nya Eriksbo Plantskola (Västerås):
http://www.eriksbo-plantskola.se/resources...riksbo_2012.pdf

Billbäcks Plantskola (Norrköping):
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/view...mp;gInitPage=65

Splendor Plant (Jonstorp):
http://www.splendorplant.se/sp/sortiment_l...mp;Skicka=S%F6k

Rångedala Plantskola (Rångedala):
http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...Search=Magnolia
Hasse_h
Tackar! Länkarna funkar utmärkt.
Huggorm
Magnolia acuminata är en annan mycket härdig art, men den är svår att få tag på
Jan af Lisö
Jag skulle inte rekommendera 'Galaxy' i en så kall zon, min har problem med sönderfrusna skott i zon 2. Det finns flera magnoliakännare som anser att Galaxys härdighet är överdriven.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Björn på http://www.linudden.se/ , han är en riktig hejare på magnolior.

Kobus är säkert bra, men den har den fula ovanan att börja blomma i 20 års åldern.

Stellata, Leonard Messel skulle jag kunna tänka mig att testa, de kan även packas in för vintern om det behövs.
Hasse_h
Tack Jan af Lisö. Ska nog kontakta Linudden, de verkar seriösa.
jegi
Har inte haft några direkta problem med Galaxy, lite frödd i topparna bara här hos mig. Då var min planta hyfsat välväxt vid inköpet. I övrigt kan du förstås utan vidare prova dom som jag klarat hos mig. Merrill kan du räkna med är minst lika härdig som Stellata och det är också den jag främst skulle rekommendera särskilt om man vill ha en som blir lite mer trädlik. Den klarar uppstamning utan problem också.
Anders zon 1
Många har för sig att magnolior skulle vara känsliga och veka men jag tycker att dom är både friskare och tuffare än många andra träd. Väletablerade magnolior blir t ex sällan sjuka. Däremot kan de vara tröga att etablera, särskilt i lite kallare klimat, så det är viktigt att få bra plantor från början och att de får en bra start. Du har redan fått tips om såna som funkar i zon 4 och jag kan bara hålla med om det som sagts. Kan väl tillägga att alla loebneri-hybrider (korsningar mellan stjärnmagnolia och japansk magnolia) är rätt härdiga och många funkar nog upp till zon 4. Hit hör t ex redan nämnda 'Leonard Messel' och 'Merril', men även t ex 'Ballerina', 'Donna' och 'Wildcat'. 'Wildcat' har häftiga ovanligt fyllda blommor men kan nog vara svår att få tag på.
Huggorm
Ett problem med magnolia kan väll vara deras känsliga rötter som man helst inte får trampa på marken ovan. Men jag vet inte hur allvalrig den saken egentligen är?
Hasse_h
@Anders zon 1: tack för tipsen!
Ludvig Johansson
Jag vill börja i andra änden och utfärda en varning.

Köp inte Magnolia soulangeana för odling i zon 3 eller högre om du inte bor i en tätort. Den är inte värd det.

Många tripetala hybrider är härdiga.

Jag läste en artikel om Magnolior i Japan för några år sedan. Där växer de som slyväxter i sumpmarker ungefär som sälg här. Så för att odla magnolia så behöver man bara en sak, en sumpmark.
Bassam

Hej

Du kan plantera Praktmagnolia

H.Bassam
Kutas
CITAT (Bassam @ 01-05-2013, 23:12) *
Hej

Du kan plantera Praktmagnolia
H.Bassam

Visst kan man plantera Magnolia soulangeana (=praktmagnolia) i zon 3-4 men det vore dumt !!!

-----
Sen är det väldigt intressant vad Ludvig skriver, man läser nämligen i faclitteraturen att magnoliorna skall vattnas ordentligt, men inte stå i med rötterna i vattnet. Sommaren som inte fanns, dvs 2012, regnade det hela tiden och mina magnolior har aldrig vuxit lika mycket som 2012. Något att fundera på.
Huggorm
Magnolia är skapta för att växa som undervegetation i dalbottnarna i regniga delar av världen. Men jag tror de trivs bäst nästan längst ner och inte alldeles på botten, det vill säga där det finns en väldig massa vatten som rinner förbi, men inte där det står vatten konstant. Det är också den jord de föredrar, den som skapas av enorma mängder nedfallande löv varje höst, som blåser ner på dalbotten och samlas där och fömultnar. Man kan se hur de har gjort på Göteborgs botaniska och säkert andra liknande ställen, de planterar magnolia som undervegetation snarare än öppet ute som solitärer. Och de har ju lyckats väldigt bra också med sorter som m. wilsonii och m. obovata. Är det halvskugga så hålls markfukten kvar mycket bättre och det är vindskyddat. Öppna lägen i trädgårdar är snarare stäppklimat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon