äppeltjejen
[attachment=75986:0ef67c2d...29c0ee87.jpg]

Jag skulle vilja göra en sådan här stenbänk och ev. en sådan eldstad i sommar. Hur gör man? Någon som har några tips? Är det "bara" att lägga sten på marken och mura? Vart får man tag på sten, har hört att man inte får ta sten från naturen... Jag har, som ni säkert hör, noll koll!
fridsbacka
alternativet är att köpa sten , man kan ju höra med markägaren med om lov att få ta sten men det är tungt och kommer ta tid att samla ihop . Enklast och skonsamast är ju att köpa , ser på bilden att dom är rätt platta vissa med vilket inte är det lättaste att finna i naturen . sen är det bara att börja med underlaget så det blir stabilöt och hållbart och bygga sig uppåt , skulle tro att det är samma tillvägagångsätt sm att bygga en sten mur
äppeltjejen
Tack för svaret, det låter vettigt!
Huggorm
Ja, man måste ha något stabilt i botten, annars kommer det sjunka i ena eller andra änden i framtiden och spricka. Enklaste kanske är att gjuta en sula av betong med gott om armering, man kan lägga den under marknivå så syns den inte. Sedan murar man, och man lägger ju den flataste och finaste sidan utåt. Inuti blir det till slut ett ojämnt hålrum som man kan fylla upp med sand, betong eller liknande. Jag tror dock att man skall välja ett murbruk som är följsamt, natursten utvidgar sig ju inte på samma sätt som vanlig cement när temperaturen ändras. Lerbruk eller kalkbruk kanske? "Bengalow" här på forumet kan nog ge närmare besked
Peztis
Vilken underbar sittplats! Smart att utnyttja en nivåskillnad i marken så att man har en rabatt eller buskar bakom sig för högre mysfaktor och mer lä vid behov.
äppeltjejen
Ja visst är den fin? Tror även att den är fin utan rabatten bakom.
Bra det där om olika murbruk, det hade jag inte tänkt på. Ska forska lite i ämnet..
Samlar på mig alla tips ni ger så får jag testa i sommar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon