Therese Björk Gardell
23-04-2013, 11:22
Jag bor i Skåne och har en rabatt längs husets norrsida, där man passerar på väg till ytterdörren. I rabatten finns bl a hosta 'Patriot', hasselört, lökar och vitt löjtnantshjärta. Rabatten är jättesöt på våren, men när löjtnantshjärtat blommat över och jag klippt ner det skulle det behövas något som tar över blomningen. Några tips på vad som kan tåla skuggan och bli fint ihop med hostan? Gärna vit blomning om det går...
jimvidar
23-04-2013, 13:16
Inte vitt men snyggt ändå. Jag brukar klippa bort blommorna så fort som möjligt så ser det prydligare ut. Gullranksliknande vit teckning på bladen. Passar bra i ditt läge
Brunnera Brunnera Hadspen Cream kan vara svår att få tag på
Vit hässleklocka, vit blåflox, vit blågull, vit skuggnäva, vit akleja kanske (jag testar akleja i år i min vita skuggiga rabatt).
Och vit astilbe glömde jag nästan, fungerar jättebra.
Therese Björk Gardell
23-04-2013, 15:49
Tack för tipsen! Hässleklocka och astilbe har jag funderat på innan, men glömt bort. Akleja har jag aldrig haft, skulle man kanske prova... Brunnera, det är väl kaukasisk förgätmigej? Har mer tänkt på den som marktäckare, men det är klart - den blommar ju också. Får kolla upp den lite mer, bladen är ju jättesnygga!
kerstin z5-6
23-04-2013, 16:17
Gillenia en sky av vita stjärnor på mörka stadiga stjälkar blommar juli augusti, snäll perenn som långsamt blir större rugge men ej invasiv och inte mycket frösådder av den heller
Vit knippgentiana blommar senare del juli och augusti, (gentiana ascleipiadea)
octachoron
24-04-2013, 10:28
Brunnera 'Jack Frost' har vita variegerade blad och är fantastisk i ett skuggat läge.
Vackra ljusblå blommor, dock kommer bladen och blomningen tidigt så den kanske konkurrerar med löjtnantshjärtat?
http://www.missouribotanicalgarden.org/gar...jack-frost.aspx
Hej,
Jag tycker att mina vita fingerborgsblommor klarar rätt kraftig skugga delar av dagen (även om de som står lite soligare blir en smula frodigare). Det är ju fint att ha några höga uppstickare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.