tosizer
23-04-2013, 11:49
...alltså...jag har försökt övervintra en massa pelargoner, paprikaplantor, aubergine och citrus i ett ljust fönster som varit svalt, numera rumstemperatur. klippte ner en del. verkar ha gått rätt dåligt, alla plantor ser mer eller mindre döa ut...har vattnat mkt sparsamt,kanske för sparsamt? visst borde jag väl märka livstecken vid detta laget om något liv finns kvar? rättså kört?!? jag behöver krukplatsen till annat isf... :/
kerstin z5-6
23-04-2013, 16:22
Har du haft ett lysrör över den 12 tim / dygn under den mörka tiden ? Om inte är det mkt svårt för att inte säja en konst art att övervintra de plantorna i ett fönster.
Har du planterat om dem? Hur ser rötterna ut?
Eva 33c
23-04-2013, 19:01
Pelargoner (och denna vinter också en chiliplanta) har jag övervintrat flera gånger i ett rum med söderfönster och i övrigt vanlig rumstemperatur. De behåller då sina blad under hela den mörka perioden så vatten behövs så de inte torkar in helt. Chiliplantan höll sig grön och fin med de gamla bladen ända förbi jul, sen föll de flesta av och jag klippte ner den en bit. När ljuset återvände så kom nya blad. Nu har den både blommor och frukt på gång. Aubergin trodde jag var en ettårig växt och inte lämpade sig för övervintring? Citrus har jag aldrig odlat...
tosizer
24-04-2013, 16:46
ajdå! det har jag ju inte.

vad gällde pelagonerna har jag hört så mycket olika, t.o.m att de kan ligga i en mörk säck vintertid?!
tosizer
24-04-2013, 16:53
Eva, jag börjar tycka mer o mer att jag skulle bara låtit dem stå precis som vanligt, ju mer ansträngning desto bättre även för plantorna.... :/
auberginen var mest ett experiment, tänkte att det kanske kunde funka som med paprikan som också odlas som ettårig oftast men vissa ändå lyckats övervintra.
Peztis, jag har inte planterat om, visste inte om det var nån ide men det är klart att det kanske är så jag tar reda på den saken?! *känner mej dum*
kerstin z5-6
24-04-2013, 18:29
Mörkt och svalt -men mörkt och rumstemp tycker ingen växt om. Klart du ska pröva att plantera om citrusen mm
tosizer
24-04-2013, 20:13
ja jag testar väl. måste väl göra en massa misstag för o göra nåt rätt ibland... :/ tack för svar!
Eva 33c
24-04-2013, 20:57
CITAT (tosizer @ 24-04-2013, 17:53)

auberginen var mest ett experiment, tänkte att det kanske kunde funka som med paprikan som också odlas som ettårig oftast men vissa ändå lyckats övervintra.
Det är genom experiment man lär sig. Eller genom googling. För nu har jag kollat runt lite och tydligen är aubergin, precis som paprika, i grunden en perenn växt. Även om båda oftast odlas som ettåriga hos oss. Det visste jag sen förut angående paprikan, men hade fått för mig att aubergin var en "äkta" ettåring. Men där hade jag fel...
Så ditt experiment hade utsikter att lyckas ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.