Full version: Potatatisfrågor
avskedsfest
Hej

Jag har sparat lite potatisar som jag odlat förra året. Tänkte plantera dem snart. HAr lite frågor

1) Potatisen sparades i min matkällare över vintern. Det var långa vita groddar på en del potatisar när jag tog fram dem, troligtvis var det fuktigt där den låg... Jag har nu börjat förgro potatis och lagt den i ett ljust fönster. De vita groddarna har blivit svarta.

Bör jag bryta av dessa långa svarta groddar?
Ser endast ett fåtal gröna nya groddar, är detta ett problem?

2) När vågar jag plantera ut potatisen? Det är så sen vår i år. Hade hoppas på att kunna sätta ut den i runt 1 maj... (Jag bor i en norrförort till Stockholm)

3) Har hört att man kan använda fiberduk som skydd för växter. Är det samma fiberduk som används när man bygger? Har kvar lite sen vår dränering, kan jag bara lägga på den på potatislandet för att skynda på tiden för att jorden ska bli varm?

4) Tänkte även gödsla lite i landet. Är det bara att köra i lite naturgödsel som jag köpte på Krauta? Bör jag göra detta i samband med sådd?
Preussen
CITAT (avskedsfest @ 23-04-2013, 21:04) *
Hej

Jag har sparat lite potatisar som jag odlat förra året. Tänkte plantera dem snart. HAr lite frågor

1) Potatisen sparades i min matkällare över vintern. Det var långa vita groddar på en del potatisar när jag tog fram dem, troligtvis var det fuktigt där den låg... Jag har nu börjat förgro potatis och lagt den i ett ljust fönster. De vita groddarna har blivit svarta.

Bör jag bryta av dessa långa svarta groddar?
Ser endast ett fåtal gröna nya groddar, är detta ett problem?

2) När vågar jag plantera ut potatisen? Det är så sen vår i år. Hade hoppas på att kunna sätta ut den i runt 1 maj... (Jag bor i en norrförort till Stockholm)

3) Har hört att man kan använda fiberduk som skydd för växter. Är det samma fiberduk som används när man bygger? Har kvar lite sen vår dränering, kan jag bara lägga på den på potatislandet för att skynda på tiden för att jorden ska bli varm?

4) Tänkte även gödsla lite i landet. Är det bara att köra i lite naturgödsel som jag köpte på Krauta? Bör jag göra detta i samband med sådd?

1. Det är bättre med korta gröna visare än långa vita. Har man långa vita visare så är det bättre än inga. Går det långa vita av får potatisen börja om från början. Om de blivit svarta (de har inte börjat få klorofyll från ljuset? Dvs naturligt) verkar de ändå döda.
2. 10grader och mer i jordtemperatur sägs vara det bästa att plantera i.. Sätt en termometer i jorden eller fråga erfarnare odlare i närområdet.
3. Fiberduk är något annat än det som används vid byggen. Är det byggnadsställningsdukså är den bra att skydda tex kål mot
ohyra med. Fiberduk köper du i trädgårdshandel.
4. Vad "naturgödsel från k-rauta" innehåller vet jag inte. Om det räcker till grundgödsling vet jag således ej. Du kan annars lägga 1-2 nävar vid var potatis när du sätter dem.
avskedsfest
TAck för mycket klara svar...

Ska börja klippa i de svarta långa groddarna och se om det är liv i dem.

Naturgödsel från krauta var tidigare kogödsel, vet inte varför de döpt om det till i år. De kanske upptäckta att det var ngt annat i och ville inte ta chansen efter all hästkött prat...
Peztis
På mässan för några år sedan så pratade jag med dem från Stubberotp och de rekommenderar att man bryter bort de första groddarna och satsar på andra eller t o m tredje! Då får man en bättre skörd.

Så du bör därför lugnt kunna bryta av de ljusa och skrangliga groddarna. Det hade jag gjort, de brukar åka av rätt lätt i alla fall och jag får bra med potatisar när jag gjort så.

Jag bor också strax norr om Stockholm, jag brukar plantera kring första maj men i år har jag inte ens köpt sättpotatisar än. Ska försöka göra det imorgon.

Gödsla jorden och släng på din fiberduk så blir jorden kanske lite varmare. Det bör även gå en vecka mellan gödsling och plantering/sådd/sättning.
För att värma upp jorden lite så kan man lägga ut fiberduk även innan man sätter potatisen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon