Full version: Bambu?
Mariann
Första vintern för min dvärgbergbambu Bimbo, och nu ser den lessen ut. Den var förhållandevis grön när jag tog ut den men nu har bladen krullat ihop sig och den ser svagt grön ut men mer åt det gula hållet. Ska de tappa bladen? Vad är det med den? Den är fuktig i krukan
Micke
Om du nu har den ute dygnet runt och det har varit kalla nätter (minusgrader) kan det bero på att jorden frusit längre ner i krukan. Känn försiktigt efter med handen så långt ner du kan komma. Bambun försöker skydda sig mot vattenavdunstning från bladen, därför rullar de ihop sig när bambun har det för torrt eller när jorden är frusen.

Micke
Mariann
Jag har nu ställt den in under tak (skugga) och den har fått mer vatten, nu ser det ut som den rullar ut sig igen smile.gif Så det ser ut som den lever iaf. Tack för svar. Det var nog som du säger att den fått för mkt sol o inget vatten.
Micke
Kul att höra (okej, läsa då... smile.gif )

Micke
Mariann
Nu har det ju gått några dagar, ca hälften av bladen har rättat sig till men vad med resten...
Undrar nu om jag ska klippa bort de pinnar/ stjälkar med ihoprullade blad här framöver, för jag antar att det inte kommer nya på "pinnen" utan man får vänta på nya skott nerifrån, eller? Tack Micke för svar smile.gif
andreas i uppsala
Låt det vara och avvakta. Det är fortfarande för tidigt att klippa ner dem.

Räkna inte med att bambun växer särskilt mycket i år. Den sover nu. Det är först tredje året som tillväxten tar fart på allvar.

andreas
Mariann
min lilla bimbo går nu på andra sommaren, så då betyder det att nästa år kan jag se framemot mer växtlighet. den måtte inte gilla solen nått vidare just nu, den har rullat ihop sig igen. Solen som vi ju haft framme här i några dagar nu lyser på förmiddagen på den, så jag har trätt säckväv över den och hoppas det hjälper. Nejjag förstår att det är förtidigt nu att klippa, men här framöver sedan kanske jag ska göra det med det som så att säga är visset?
andreas i uppsala
Om ni har tjäla kvar så kan det vara bra med säckväv, annars inte. Här har dock tjälen försvunnit för länge sedan. Solen är inte heller något problem, vilket vårregnet var för någon vecka sedan.

Alla bambusarna växer så det knakar.
Mariann
Den står i en stor kruka. Den ser inte alls glad ut, men jag avvaktar. När klipper jag isåfall?
andreas i uppsala
i maj/juni nån gång då, fast det spelar ingen stor roll. Det är i juni man ser om den överlevt
Mariann
Jag hoppas verkligen den överlevt ohmy.gif , den är ju grön här och där. Skall den ha gödning i samband med en eventuell klippning? Typ gräsmattegödsel eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon