Kraljica
Hej!
Jag sådde massa frön i februari, de växte som ogräs inomhus i sina glasslådor och i torsdags hade jag tid att plantera om dom. De stod då ute några timmar på dagen. Sedan inne över natten och ut dagen därpå igen. När jag kom hem från jobbet hade många blad bleknat (de var egentligen inte ute längre än dagen innan), så jag täckte dom med väv (flera lager) och lämnade den ute för att hoppas på det bästa. Nu har det varit blåsigt, regnigt sedan dess och många plantor ser ut att ha ruttnat ihop redan sad.gif Väven har tyvärr blåst loss några gånger och lämnat plantorna i det fria jag vet inte hur länge... Är det kört då? Eller kan rötterna komma igång igen när det så småningom blir soligt igen? Tänkte då att jag kan spänna väven som ett "soltak" över istället för att som nu ha det direkt över.

Smultronen är vissnast. Luktärterna har inte blivit något fulare alls...

Tacksam om någon kan gissa, gärna lite uppmuntrande. Eller har ni förlorat plantor sådana här gånger?
jaj-51
Kanske de fått för mycket sol, småttingarna är känsliga för solsken och måste få tid att vänja sig.
Åsa, mälardalen zon 2
Var bor du låter väldigt tidigt börja bära ut plantor.

Jag börjar inte bära ut plantor förren mitten på maj el dyl + jag brukar försöka hitta ett skyddat ställe + se till att skydda mot för mycket vatten + fiberduk.
Kraljica
Bor i zon 3, men jag kanske borde plocka in dom igen och hoppas de kan återupplivas? Såg att det inte skulle vara någon frost längre så jag trodde det va dags?
kerstin z5-6
tror återupplivning blir svårt sad.gif ... avhärdning börjar jag med i maj först .. o då med flera lager fiberduk första gången dvs första 4 dagarna ..tar av ett lager i taget och bär in on nån frost hotar..har de anuella frusit kommer de inte igen i alla fall.. perenner eventuellt.

Har växthus och då blir man mindre beroende av avhärdning ,men mitt är så pass hög temp även nattetid nu så jag måste skydda dem med första tiden.
Kraljica
Usch då sad.gif Men så kan de väl gå första gången!
Men jag plockar in dom. Några lever iaf än...
kerstin z5-6
jag har lagt till lite i mitt sista inlägg sen du svarade , vet inte om det hjälper? men smile.gif
Kraljica
Hade inte sett det smile.gif men alla mina är perenner, och några av de vissnaste har en grön knopp i mitten som kanske blir ett friskt blad.
Nu står de i samma burspråk där de bodde innan.

Får hålla tummarna jag inte har dödat rubbet.
Hade ju tänkt gräva nya fina rabatter i sommar!
hattstugan

Har gjort samma misstag! Inte mycket till hjälp men som tröst! trostar.gif
RitRat
Alla gör vi misstag i början! Jag tror att man lär sig bäst genom att göra fel.
Hoppas många av dina plantor har överlevt.

Solen är lika farlig för plantorna som frosten. Och många unga växter tål inte ens +5 grader, när de är vana värmen dygnet runt. Det behöver inte vara minusgrader för att de ska dö.

Du kan inte se säkert i väderleksrapporterna vad det blir för väder flera veckor framåt. Kan bli frost även om det inte ser ut så.
Kraljica
Hattstugan - Tack, det känns faktiskt lite bättre att inte va ensam om detta whistling.gif

RitRat - Ja det är väl så man lär sig! Men såhär ser de flesta smultron ut, och vissa har ett större fräscht blad (och två döda som fanns innan...). Får väl se om 1v vilka som tynat bort helt! angel_not.gif

kerstin z5-6
Har du sått vanlig luktärt är det ingen perenn?
Åsa, mälardalen zon 2
+Det ser ut att vara väldigt stora krukor för små plantor, man övervattnar lättare i stora krukor + man får sämre rotsystem än om man skolar om gradvis i större krukor. Ex. om man bredsått smultron i låda, skolar man plantorna en och en i krukor på ca 5-7cm när de fått karaktärsblad, när rötterna börjar titta ut i botten tar man en kruka som är något större och planterar om den i och för smultron brukar en kruka på 10-12cm räcka som slutkruka innan plantering.
Kraljica
Smultronen sitter 3 och 3 i dessa krukor, vill ha rejäla tufsar så de ser kraftigare ut direkt i sommar. Sen får de planteras ut när de vuxit ur denna tänkte jag. Får väl se senare om jag tänkt helt fel och borde tagit mindre krukor emellan.. Men då hade det blivit totalt 200-250 st istället för ca 92 st som det nu blev. (trodde såklart inte att jag skulle få fler än typ 5 av varje att gro. Pyttsan, de grodde allihop wink.gif )

Ska tänka på att inte övervattna!

Luktärt är det egentligen inte utan rosenvial, fast kom inte på det ordet när jag skrev sist.
Kraljica
Uppdatering!!

Såhär glada är plantorna nu biggrin.gif Och gladast av alla är jag!

Ewa L
Härligt! Och som någon sade tidigare: Det är ffa på misstagen vi lär oss.
Skönt att ditt inte blev så dyrt.
oliv
Visst är det lycka när man trots allt har klarat det! smile.gif smile.gif smile.gif

Jag kämpar självt för att se om alla mina frösådder överlever (brukar inte ha tålamod, och själva sådden var ju minsta problemet...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon