mamamaggan
23-04-2013, 23:34
I förrgår hade vi två igelkottar på trallen utanför dörren . En ganska stor och en mindre , hane resp hona kanske ?
Har hört att man kan mata dem med kattmat men inte ska ge dem mjölk. Just nu var min man ute och la upp ny kattmat och fyllde på vatten åt dem .
Gör vi rätt , kattmat och vatten alltså ?
hattstugan
23-04-2013, 23:46
Kan inte vara fel med vatten iaf! Kattmat är vad jag hört är att rekommendera till Kottarna!
Här finns tyvärr inga Kottar så jag har ingen egen erfarenhet av dom!
Har också hört att kattmat är det bästa att lägga ut, inte mjölk som man gjorde förr.
Hittande denna info på nätet. Glöm inte vattnet!
länk
kerstinbern
24-04-2013, 06:45
På engelska kallas igelkottens hane galt och honan sugga, och det är ju intressant att se vilka andra djur som använder samma benämning (det verkar ha med rörelsemönster att göra?):
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_animal_names
malcolm
24-04-2013, 08:16
Det är säkert tio år sedan jag såg igelkottar senast, de var under trppan till ett radhus där jag var blomvakt. En vuxen och fyra ungar men tyvärr hade jag inte kameran med mig, när ägaren av huset kom hem efter semestern visade det sig att det var hål i trädgårdsslangen. Förmodligen hade de bitit hål i den för att komma åt vattnet.
Vi har några Igelkottar här i byn och jag har matat dom med kattmat några gånger på våren ,mjölk enbart är inte bra att ge dom men man kan ge dom vatten med en skvätt grädde i precis som man kan ge katter ! men i stort set klara de sig bra själva med födan .Väldigt mysigt att ha Igelkottar omkring sig
Enl länken fr djurskyddet som jag la in tål inte kottarna laktos, det bästa är nog bara ge dem vatten som inte är utblandat med något.
" torrfoder som blötfoder (burkmat) går bra att ge. Tillgång på friskt vatten är nödvändigt. Mjölk får inte ges eftersom igelkottar är inte tål lactosen i mjölken. Försök aldrig att tvångsmata en vuxen igelkott som inte själv vill äta. Tvångs-matning innebär en svår stress för vuxna igelkottar. Om en nedsatt igelkott inte vill äta eller dricka kan man istället blanda i honung i mat och vatten för att öka smakligheten"
Vi har mycket kottar här så då är det dags att hålla koll nu då.
Kattmat fungerar här både torrfoder och blötmat.
Dom är allätare, så även hundmat, köttbitar, ägg, ostbitar och pannkakor går bra.
Jubbe063
28-04-2013, 16:15
Ger dem bara sånt de själva kan fånga i naturen. Ingen människomat med andra ord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.