lianin
Hej,

Jag är nybliven husägare och det här är vår första vår i huset. Vi besökte trädgårdsmässan i Älvsjö och köpte där ganska små krukade perenner som det inte var möjligt att plantera ut direkt, nu undrar jag lite när det är dags att sätta ut dom i rabatten och om dom måste avhärdas efter att ha stått inne i två veckor?

Vi köpte även två barrotade löjtnandshjärta och 4 stockroser som jag stoppade ner i stora hinkar och har haft inomhus, nu börjar dom bli ganska stora och skulle behöva komma ner i rabatter men även där vet jag inte riktigt hur jag ska göra, ska jag avhärda och sen plantera ut om ca 1 vecka eller?

Ska tillägga att vi bor i Älvsjö, söder om Stockholm.

Jag skulle vara evigt tacksam för svar!

Linda
Åsa, mälardalen zon 2
Om du driver dem inomhus så är de lika ömtåliga som vanliga sommarblommor när man sätter ut dem och behandlas därefter. Jag bor i samma växtzon och skulle nog vänta ett tag till innan jag börjar avhärda och plantera ut allt är mycket senare iår förra året var jag i kungsträdgården 2maj och tittade på körsbärsträden och de hade blommat ett tag då det lär man inte kunna göra iår. Skulle nog säga att utplantering bör vänta till mitten av maj iallafall med fiberdukar på och kanske dubbla lager ifall det blir nattfrost för s¨ånt kan hända i maj och även i början av juni vissa år.
lianin
Tack Åsa, jag misstänkte nästan det... Jag har runt 18 grader i rummet där jag har dom och problemet är att löjtnatshjärtat (båda) börjar blir riktigt stora - dom har vuxit minst 25 cm sen jag planterade dom... Bör jag kruka om perennerna som står i smålådorna dom kom i tror du?
kerstin z5-6
Ja de är bara till för transport
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon