Trädgårdsmannen
Hej!

Jag har just grävt upp en slänt som mer eller mindre står i skuggan bakom en idegranshäck.

Ytan är ca 3,5 x 1,5 m som jag skall nyplantera i.

Det jag tänker på är att plantera hostor för jag vill ha någonting som fungerar i skuggan samt täckande så att det blir en grön "bädd" som samtidigt marktäcker mot ogräs.

Vad skulle ni gjort, blandat olika sorter eller valt en viss sort och köra enhetligt?

Frågan är hur många plantor man bör satsa på så att man kommer någonvart.

Jag är inte mycket för plotter i övrigt men jag tar gärna era synpunkter och råd.
kerstin z5-6
Bara Hosta på 3,5 m och dessutom i samma färg blir nog lite enformigt? Om du ändå väljer enbart Hosta ta minst 3 och tre av två eller tre olika sorter .Men det finns ju så många trevliga skuggväxter med fina blad och blommor att välja på.
Hur många plantor du behöver beror på sort -det finns hosta som blir jättestora och de som har en mycket mindre omkrets efter några år
Trädgårdsmannen
Hej Kerstin!

Tack för svar!

Det kanske inte var så lätt det här!

Maffigt får det gärna se ut men enformigt låter ju lite trist. Själv kan jag inga sortnamn men det är ju viktigt det du skriver att man väljer sort med tanke på hur många/stora de blir.

Skulle man kunna sätta en ram med mörk sort samt gruppen av fläckiga sorter inuti ramen, kanske?

Men som sagt utöver utseende behöver jag hjälp med sortnamn...

kerstin z5-6
Det låter som en tavelram smile.gif Men du gillar ju en mera strikt plantering och inte plotter .
Dessutom är det din" trädgård:)
Jag skulle gruppera -det är lättare för ögat , men det är en smaksak förstås.

Jurassic park blir gigantisk här är några fler stora
Här på bild , scrolla

Ett annat tips är att du mellan dina funkia planterar ett tidigkommande bladverk som finns tidigt på våren då <<hosta är sena i starten , tex pulmonaria och <Brunnera macrofylla , bägge blommar på våren ,men bladen är behållningen tycker jag och blom klipper jag bort så fort den är över.

[attachment=76018:274774_900349.jpg]

[attachment=76019:312988_886479.jpg]

[attachment=76020:293132_669533.jpg]

[attachment=76021:235372_427450.jpg]

Jag har mest hosta för att lugna ner och ge bladform åt annat i trädgården, så jag har bara de vanligaste sorterna.De finns tusentals och stort utbud på nätet och i plantshopar med. Kolla hur bladen ser ut när du köper , fläckiga eller utsmetade suddiga vita partier på vit variegerade hosta kan tyda på hosta virus -ett otyg som kommit på senare tid.

Sum and substans -en stor, Night before Christmas -en smalbladig och vitvariegerad, Hosta 'Halcyon' (Tardiana-Gruppen)
Blåfunkia 'Halcyon' en medelstor 40 cm hög och ca 30 omkrets är några jag gillar
se fler

Här ! Flera sidor
AnniiPannii
Vad fint du har det kerstin!!! biggrin.gif
kerstin z5-6
Tack! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon