Lite jobbigt känns det när man inte kan ett skvatt om sin trädgård och dessutom verkar vara begåvad med ett mycket bra träd.
Öster om moder trädet har det skjutit upp en dotter, ca:70 cm hög och spretig. Jag skulle vilja plantera om detta men vet inte hur, när var ... Jag måste erkänna trädgård är inte min specialitet. Jag har just upptäckt det rofyllda och härliga att se saker vääxa. Kanske kan jag lära mig att hjälpa trädgårn att mår bättre. Därför har jag sökt mig hit.
Jag undrar när jag kan flytta på detta "barn", om man kan det. Trädet dvs modern bär mycket och god frukt så det vore roligt att driva upp ett nytt träd men jag har INGEN aning om hur man gör...
Jag hoppas på goda råd.
Christer i Falköping
04-04-2004, 07:26
Det troligaste är att det inte blir likadan frukt på det nya trädet, som det gamla. Jag tror det är ett rotskott och eftersom det gamla trädet säkert är ympat en gång, så bli rotskottet ett vildplommon. Som i och för sig kan bli goda,men helt annorlunda mot vad du vill ha. Det kan dessutom vara en kärna som grott och då blir det också något helt annorlunda. Men vill du ändå ha det kvar och flytta det, går det säkert bra. Gör i ordning den nya platsen där du vill ha det. Sedan gräver du upp skottet, med mycket jord runt rötterna. Förhoppningsvis är det inte för svårt att kapa av moderträdets rot som den kommer från. När du planterat det på sitt nya ställe, får du vattna det regelbundet ett bra tag i år. Jag tror att det är bra att göra det nu på våren.
Christer.
Tack för det mycket snabba svaret. Ser ju ut som jag kan sätta igång idag...
Vad menas med:
"Mycket jord kring rötterna"... ½meter eller som en blomkruka...?
"Förbereda platsen"... hur djupt? ska det vara någon gödsel etc?
Christer i Falköping
04-04-2004, 11:26
Ju större rotklump, destobättre. Men det hänger ju på hur mycket man orkar också. Men jag skulle nog ta en jorklump på c:a 30cm radie runt stammen, det är ju inte så stort än. Plantan skall planteras i samma djup som den står i nu. Sedan skulle jag nog bottna lite försiktigt med brunnen kodynga.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
04-04-2004, 15:28
Plommon är ofta ympat på krikonet St Julien eller på körsbärsplommon. Dessa kan ibland ge goda frukter och ibland är de lite surare, det brukar dock gå bra att använda dem man kan ju ex. koka marmelad, sylt mm. på dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.