Lottiz
Har en ettåring som äter allt som kommer i hennes väg, ganska dåligt med ork och en skuggig balkong i österläge.

Söker tips på något kul att sätta i en hink på golvet på balkongen, som "sköter sig själv" och går att äta. Funkar rabarber? Hur jobbigt är jordgubbar att hålla levande? Eller har något något mycket roligare tips?
RitRat
Sallader, t.ex. ruccola växer snabbt och allt är ätligt på dem.
Dill likaså.

Rabarber växer långsamt och är inte gott utan kokning.

Det finns ingenting som "sköter sig själv" - alla grödor behöver tillsyn varje dag för att bli bra. Rensning, vattning, gödsling....
EKLO
Hej,

det är klart att du måste vattna och ge lite näring - vad du än odlar - men gör du det finns det ju massor att välja på. I en rejäl hink kan du ju odla potäter, eller ärter, eler sallader, eller en vinbärsbuske (men den måste du svepa in mot frost ordentligt på vintern)... de allra flesta grönsaker går att odla i en rejäl hink, det är bara att välja vad ni är mest sugna på, skulle jag säga!
Lottiz
CITAT (EKLO @ 24-04-2013, 18:26) *
Hej,

det är klart att du måste vattna och ge lite näring - vad du än odlar - men gör du det finns det ju massor att välja på. I en rejäl hink kan du ju odla potäter, eller ärter, eler sallader, eller en vinbärsbuske (men den måste du svepa in mot frost ordentligt på vintern)... de allra flesta grönsaker går att odla i en rejäl hink, det är bara att välja vad ni är mest sugna på, skulle jag säga!

Är inte potatis väldigt giftigt?

Klarar ärtor att växa i skugga, skulle sockerärtor trivas tro?

Ja, lite vatten och näring, men nog är det lite skillnad i hur besvärliga växterna är. Frosttålighet, torktålighet, klarar vattenkristaller osv.
Piccante
CITAT (Lottiz @ 24-04-2013, 21:57) *
Är inte potatis väldigt giftigt?

Klarar ärtor att växa i skugga, skulle sockerärtor trivas tro?

Ja, lite vatten och näring, men nog är det lite skillnad i hur besvärliga växterna är. Frosttålighet, torktålighet, klarar vattenkristaller osv.

Tror aldrig någon har blivit riktigt förgiftad av potatis? Får man i sig solanin i mindre mängd ger det oftast magknip. Ärtor är inte så kräsna, hade mina mot häcken på min odlingslott så de hade inte sol hela dagen.
EKLO
Hej,

tror du mer ska gå på vad ni skulle vara sugna på - men om det är väldigt lite soltimmar satsa då på sallader av olika slag, dill funkar också, persilja, sockerärter bör funka, prova dig fram, men gå på vad ni själva skulle gilla att knapra på! Jag har en balkong i rent österläge, sol från nu till sl. av sept ung från soluppgång till tolv, det blir ju ca sex timmar, har du det ung så, då klarar du de flesta grödor.

Frosttåligheten i höst menar du? Men så länge behöver de kanske inte stå? Det framgår inte var i landet du odlar, men sallater t ex gror vid ca 5 grader, sallad kan man så nu i södra landet.

Lycka till, det är roligt att äta egenodlat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon