izilja
Vi har en svängd slänt upp mot vår granne med en stenmur nertill. Den är fylld av högt ogräs och sly. Har massor med tankar men behöver hjälp med vad som kan göras - realistiskt. Jag är nybörjare på detta smile.gif

Jag vill inte behöva rensa särskilt mycket men samtidigt vill jag inte bara ha meterhögt gräs och sly där...
Romantiskt och vilt sammanfattar nog hur jag vill att det ska se ut! Helst vill jag slippa gräva upp för mycket om det är möjligt, förutom slyn då smile.gif

Hur ska jag tänka, buskar och vilken typ av blommor/grönt? Kan man gräva "öar" av rabatter där jag planterar eller kommer det direkt att växa igen, trots lagom rensning? smile.gif Finns det någon blomma man bara kan slänga dit och som kommer upp med gräset?! Lite ängsliknande?

Ska ta en bild senare så blir det kanske lite lättare!
addo
Var väldigt noggrann när du bestämmer vilket sly du tar bort, identifiera vad det är för arter och spara en och annan "pinne" och låt dem växa upp till träd.

Om du sedan slår gräset och eventuell ny sly en gång om året så kommer växtligheten sinom tid bli som en blomsteräng av sig självt.

Det finns dessutom både ängsfröblandningar och småplantor av ängsblommor att köpa, dessa kan du så/plantera i slänten för att snabba på processen.
EKLO
Hej,

det där med blomsterängar.... hm. Det är ju inte så himla lätt att få till det, är min erfarenhet. Dvs om man talar om vilda blommor har man kanske några särskilda i åtanke? Nu vet jag ju inte alls vad du tänkt dig, men om slänten nu är täckt som du säger av högt gräs (och sly) så tror jag att du måste gräva bort stora plättar av gräset och plantera sådant som passar för växtplatsen (ängar kan ju vara mkt olika beroende på hur fuktigt/torrt det är, vilken sorts jord etc).

Jag håller sedan flera år på med ett sådant projekt, som är på ganska torr och näringsfattig mark, sur mark. Jag har slagit gräset två gånger om året och genast tagit bort gräset för att inte gödsla jorden (eftersom planen är en vild äng, med blommor som passar för trakten - och de vill ha näringsfattig jord). Jag har grävt upp en del sly med rötterna varje år (annars får man klippa sly resten av livet), och ryckt björnbärsskott. Efter fem år med denna behandling har några få extra tuffa blommor hittat dit av sig själva (blodrot, rölleka, johannesört).

Varje år tänker jag att jag ska gräva av grässvålen på stora ytor och plantera pluggplantor av vilda blommor (går att köpa på bl a Pratensis), men än har jag inte orkat. Tycker det är okej ändå.

Men att det skulle hända av sig själv, nej det tycker jag inte.
izilja
Tack för svar!

Tror ni att jag kan gräva ur och plantera på vissa ställen, eller kommer ogräset ta över blommorna och det växer igen?

Upptill i slänten får slyn stå kvar, och ansas, för det är insynskydd mot grannen. Men resten av slyn vill jag ha bort. Problemet är att det är rätt grov sly som kapats tidigare och bildat grova förgreningar mot marken. Inget man bara gräver upp sådär smile.gif

Hur vet man vad det är för typ av jord? Det jag vet är att det är mer sand än jord på de ställen vi grävt. I just slänten vet jag inte, men borde vara liknande.

Vad gäller blommor känns det som att alla är bättre än gräs och sly smile.gif Men jag önskar mig en buskros "Raubritter" och kanske lavendel smile.gif Gärna stor blåklocka och andra skira fina snittblommor.
EKLO
Hej,

om du är lite intresserad tror jag att du blir biten av jobbet. Du behöver inte gräva upp (spetta och pilla snarare) alla slyskott första året, men gräv/spetta upp så mycket du står ut med varje år, klipp resten. Så småningom är du av med det, och har fått en stolt känsla i kroppen (tycker jag, det är olika såklart).

De blommor du nämner nu är inte vad jag tänkte på när du skrev äng - säkert kan du plantera in dem, gräva ordentliga hål och hälla i lite mer näringsrik jord där du planterar, hålla efter ogräs/gräs där du grävt bort måste du för att de inte ska kvävas i de första åren tills de etablerat sig bra, och vattna nyplanteringar noga måste du, sedan kanske du kan släppa lite på det, skulle jag tro. Men gräs tar över, och vill du inte ha gräset där måste du gräva bort det, annars tar det platsen igen - gräs är envist! (Men också rätt snyggt ju!) Ta en bit i taget, du behöver ju inte göra allt på en gång! Det kommer fler år... och man blir så glad även över en liten förändring.
kerstin z5-6
Blomsterängar tar 100 år att få fina ... sägs det .Att delplantera ger inget annat än massor av tröstlöst rensjobb.
Planera vad du vill göra och gör det fullt ut.
addo
Min före detta gräsmatta blev fint blommande på tre år, det är klart det tar lång tid att få den artrikedom som man har på en riktig äng. Men det tar inte så lång tid innan det börjar blomma fint av de för området vanligaste arterna.
izilja
Blomsteräng kanske egentligen var felformulerat av mig. Även fast det kanske vore något! Jag vill ha någon buske och lite blommor, gärna snittblommor, utan att det ska vara en hel rabatt av slänten. Gräset får gärna vara kvar bara blommorna också får plats smile.gif

Jag får prova mig fram. Ska börja med att räfsa ur alla gamla löv och skräp och ta bort lite sly så blir det bra mycket finare av bara det. Sedan provar jag kanske att plantera något och se hur det går. Kan jag gräva ner en fiberduk runt hålet och för att hindra lite ogräs? Eller sprider det sig ovanifrån så att säga?

Vad passar i en sandig jord? Kan jag ha en buskros där? Och stora blåklockor? Vill även ha smultron längst ner längs med muren. Kan man gräva upp skogssmultron och blanda med köpta plantor?
kerstin z5-6
Det är stor skillnad på en fd gräsmatta och ett område igenväxt med kvickrot, viket troligen är det höga gräs du beskriver. De har massor av rötter meterlånga åt alla håll.Rosbuskar med meterlångt kvickrot runt fötterna ser inte vackert ut.
Vad är läget sol ?halvskugga?
Vresrosor går bra i sandig jord
Lavin
Lite beroende på vad du vill ha det till, om du vill ha in lite blomning utan att ta bort gräset är en ide att plantera in ett blommande "ogräs", lupiner tål det mesta och blir höga.

ogräs kräver olika hårda metoder. Jobbiga rot-ogräs är bara att täcka över helt i ett par år, är det vanligt gräs så kan avskurna hinkar runt plantorna ge lite livsutrymme.

En "naturlig" ogrässlänt med vresrosor, lupiner, kaprifol och björnbär kan ju vara rolig. Man kan ju köra upp lite gångar med kantgräsklipparen, eller om du har en sån röjsåg. Kanske inte vad du är ute efter men i rätt miljö kan det vara rätt vackert.

Om du vill ha mer traditionellt så är det nog bara att gilla läget och rensa på =) men det tar inte så lång tid, ta en bit i taget så blir det inte för mycket. Kom bara ihåg att vänta lite efter rensningen innan du planterar, så att det inte kommer upp igen mitt i plantorna. Kanske rensa i år och plantera till hösten?
izilja
Här är en bild.

Vad skulle ni göra? Det är i sydost.

smile.gif

slänt.JPG

kerstin z5-6
Kapa bort all sly och greprensa rubbet .Alt täcka området med mypexmatta 1 år ,kartonger + jord + sommarblommor, våta tidningar kartonger + jord + sommarblommor, om lutningen så tilllåter, sedan tillföra nytt dresslager jord och nyplantera -tätt.
Det kan bli en väldigt fin slänt sen smile.gif
Hade liknande förhållanden här förr

[attachment=76026:157358_889942.jpg]

AnniiPannii
Det är ett ganska stort områdde så jag hade antingen avgränsat som med olika rabatter i slänten eller fixat hela. Det är mycket jobb och det är lika bra att göra det rätt från början så att säga, annars komemr ogräset ta över och endå sad.gif

Jag själv hade tagit bort små sly och sen grävt om hela slänten, om det är "lätta" ogräs hade jag rensat och rensat och sen planterat nytt i höst om ogräset är borta. Om det är svåra hade jag täckt hela i höst med pressenin, tidningar osv.

Att få en "vild" känsla i trädgården kräven tusen gånger mer jobb än att ha det ordnat hur konstigt det än låter. Att ha en rabatt emd snittblommor är också krävande då de ota vill ha lite speciella förhållanden och omvårdnad. Snittblommor producerar oftas ganska mycket blommor per säsong och kräver alltså mer näring i jorden.

Om jag hade velat ha en vild känsla med snittblommor så hade jag valt vanliga snittblommor som präskrage, vallmo, lupiner och vanlig blåklocka. När dessa väl har etablerat sig så självsår de sig själva år efter år. Längst ner i kanten kan du ha stor daggkåpa, ursnyggt i buketter!
Lavendel är svårt till en vildvuxen slänt då du måste (oftast) klippa den, de växer mer "prydligt" i ruggar och beroende på vart du bor måste de täckas för vintern ananrs fryser de bort.

Gamla rosor fungerar utmärkt att ha! smile.gif Men även där beror det på hur många soltimmar du har på slänten samt i vilken zon du bor. Jag tycker vanliga vresrosor är vackra och de fungerar i princip var som helst!

Jag har en likadan slänt hemma nu som jag ska göra om och det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att om man vill ha det snyggt måste man göra grund/markarbetet ordentligt från början. Trots att det är urtrist! :/

Lycka till! biggrin.gif
gardenalkoholic
Du frågar vad jag skulle ha gjort ?

Jag skulle bjudit in grannar för att ta de växter som de ville ha efter att ha märkt på de jag skulle ha haft kvar själv..
Sedan skulle allt ha slätats till. Lagt markduk. Sedan skulle jag ha lagt taktegel som jag hittat gratis på blocket.
Längst ned mot betongkanten skulle vattnet fått runnit.

När sedan ekonomi och inspiration anlänt skulle jag bara ha lyft på just de pannor där det skulle ha planterats.

Alltså, inte krossat taktegel utan som ett tak smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon