izilja
Vi har en svängd slänt upp mot vår granne med en stenmur nertill. Den är fylld av högt ogräs och sly. Har massor med tankar men behöver hjälp med vad som kan göras - realistiskt. Jag är nybörjare på detta smile.gif

Jag vill inte behöva rensa särskilt mycket men samtidigt vill jag inte bara ha meterhögt gräs och sly där...
Romantiskt och vilt sammanfattar nog hur jag vill att det ska se ut! Helst vill jag slippa gräva upp för mycket om det är möjligt, förutom slyn då smile.gif

Hur ska jag tänka, buskar och vilken typ av blommor/grönt? Kan man gräva "öar" av rabatter där jag planterar eller kommer det direkt att växa igen, trots lagom rensning? smile.gif Finns det någon blomma man bara kan slänga dit och som kommer upp med gräset?! Lite ängsliknande?

Ska ta en bild senare så blir det kanske lite lättare!
addo
Var väldigt noggrann när du bestämmer vilket sly du tar bort, identifiera vad det är för arter och spara en och annan "pinne" och låt dem växa upp till träd.

Om du sedan slår gräset och eventuell ny sly en gång om året så kommer växtligheten sinom tid bli som en blomsteräng av sig självt.

Det finns dessutom både ängsfröblandningar och småplantor av ängsblommor att köpa, dessa kan du så/plantera i slänten för att snabba på processen.
EKLO
Hej,

det där med blomsterängar.... hm. Det är ju inte så himla lätt att få till det, är min erfarenhet. Dvs om man talar om vilda blommor har man kanske några särskilda i åtanke? Nu vet jag ju inte alls vad du tänkt dig, men om slänten nu är täckt som du säger av högt gräs (och sly) så tror jag att du måste gräva bort stora plättar av gräset och plantera sådant som passar för växtplatsen (ängar kan ju vara mkt olika beroende på hur fuktigt/torrt det är, vilken sorts jord etc).