Fru Frö
04-04-2004, 07:21
Hej!
Hittar ingen info om hur Humle ska klippas eller inte....
Min är av sorten guld humle, och jag satte den i somras.... och den blev inte så ENORM som jag hade föresällt mej efter allt jag läst om den, att den skulle växa något helt kopiöst

, en så där 7-8 meter....
Hej tjo svej!
Christer i Falköping
04-04-2004, 11:21
De rankorna som finns kvar nu på våren är döda, så ta bort dem. Den kommer nog igång med växandet i år, även om guldhumlen skall vara något lugnare än den vanliga.
Christer.
När jag "blev med humle" i och med nytt husköp, så fick jag följande skötselråd:
Klipp ner dem på hösten när de börjar se risiga ut. Låt ca 7 cm av stammarna vara kvar.
Står de i mycket utsatt läge, kan man ev täcka - luftigt! - med torra löv o dyl, för att de ska klara sig ännu bättre under vintern. (Speciellt viktigt i sydligare zoner, tror jag, där det är mer väta än skyddande snö under vintern.)
Och de råden har jag följt och plantorna växer upp så fint varje vår.
Jag klipper ner mina humleplantor varje höst, när bladen vissnat. Försöker ta dem innan löven släpper, så att de skräpar så lite som möjligt...
Dock verkar de trivas lite olika, beroende på var de står.
Jag har en som får trona i ensamt majestät i ganska fritt läge, längs yttre delen av altanstaketet, med sol i stort sett hela dagen under sommaren. Den växer så det knakar och blir ett kanonbra insynsskydd rätt snabbt.
Den andra växer inte på långa vägar lika mycket. Den står visserligen egentligen i direkt söderläge, men är ändå under stor del av dagen (från soluppgång till ca 13-14-tiden skuggad av huset, medan solen flyttar sig runt till södersidan. Dessutom står den i samma rabatt som en klematis och en korallkornell och diverse marktäckare, så den har väl för stor konkurrens helt enkelt.
Kanske står din planta "för trångt"?
Fru Frö
05-04-2004, 19:14
kerstin z5-6
05-04-2004, 19:19
Guldhumlen är en mildare form -den vanliga är inte nådig på att växa o ta över egter nåt år -Ge den tid bara