Bee
Jag vill ha bort en gammal schersmin (24 år). Den är planterad i rabatten mot gatan. För två år sen tog vi bort det gamla staketet och planterade en måbärshäck. Den växer hyfsat men inte där schersminen står. Troligen stjäl s. all näring. Så den måste bort.

Tror ni att vi med såg och yxa kan få bort busken? Eller är detta något man måste leja bort? Vi är inga ungdomar längre.... wink.gif
malcolm
Jag tog bort en schersmin under köksfönstret här hemma, vet inte hur gammal den var men kanske lika gammal som din. Det var inget stort rotsystem men oj vad den satt fast och jag förstörde en kedja till min motorsåg. Till slut gav den dock med sig men så här i efterhand ångrar jag att jag tog bort allt eftersom den var perfekt att ha fågelbordet i.
Huggorm
Man brukar säga att buskar och träd är ungefär lika stora under mark som ovan. Men jag antar att de är mer utbredda, jag tror inte de går så väldigt djupt
IKS
Om ni skär ned busken nu, men spar allt under marknivå blir det rekyleffekt med kraftig återväxt redan till midsommar. Om ni inte vill gräva upp med roten är det bättre skära ned den kraftigt runt midsommar och ta resten i aug-sep.
evelina
Vi beskar våran ordentligt först men den satt fast som bara den! Vi fick ta bilen och dra upp den. Den var säkert jättegammal.
Bee
CITAT (IKS @ 24-04-2013, 17:27) *
Om ni skär ned busken nu, men spar allt under marknivå blir det rekyleffekt med kraftig återväxt redan till midsommar. Om ni inte vill gräva upp med roten är det bättre skära ned den kraftigt runt midsommar och ta resten i aug-sep.

Så där uppförde den sig när vi skar ner den sist. Hm. Men om vi väntar så växer ju inte häcken i år heller. Låter lite som "hur man än vänder sig..." Hm igen.

Tungt lär det bli i vilket fall. Låter dock hoppfullt att den inte har så djuuupa rötter!
Gossen Ruda
Roundup/ecoplug?
Aqvakul
Sälj den på rot... wink.gif
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 25-04-2013, 09:57) *
Roundup/ecoplug?

Hm. Kunde kanske vara ngt. Tar man ner den till backen och sen klenar in/sprayar på/ ngt annat då? Ecoplug har jag förstått är att banka in i roten. Räcker det med en eller behövs på fler ställen?
Och hur påverkas omgivningen? Vi har pioner- Sarah Bernhard - strax bredvid - som har stått där sen huset byggdes 1965. Dom är vi väldigt angelägna om!
Bassam
Hej

1 Ringbarkning:
Du kan göra ringbarkning, så växter ska dö.

Bassam
Sörgårdsnissen
tog bort eb sån buske hemma med lastare och grep-redskapet på traktorn.
den var kanske över 35 år iaf. typ 3-4 meter hög buske.

kanske en halvmeter djup rotklump och inte jättemycket större rotklump är själva stam-basen
Gossen Ruda
CITAT (Bee @ 25-04-2013, 18:57) *
Hm. Kunde kanske vara ngt. Tar man ner den till backen och sen klenar in/sprayar på/ ngt annat då? Ecoplug har jag förstått är att banka in i roten. Räcker det med en eller behövs på fler ställen?
Och hur påverkas omgivningen? Vi har pioner- Sarah Bernhard - strax bredvid - som har stått där sen huset byggdes 1965. Dom är vi väldigt angelägna om!

Varken Harmagedon eller Ragnarök kommer att inträffa, inte heller skadas något i omgivningen. Man borrar hål i roten och bankar in en eller flera pluggar. Jag har aldrig gjort det, jag häller i koncentrerad Roundup istället. Vitsen är just att medlet stannar i roten och sen frigörs långsamt när densamma ruttnar. Det är större risk att man skadar rötter på närstående växter om man är nere i jorden och bökar med spadar och andra verktyg.
Bee
Tack, Ruda! Roundup har jag i förrådet så det får bli det. Skall bli gott att bli av med den gamla busken.

Vi fick den, nåja, maken fick den till 40-årsdagen (därför jag vet hur gammal den är smile.gif ) av mina föräldrar. Meningen var att det skulle vara en doftschersmin men den har aldrig doftat. Enkla vita blommor utan doft. Rätt vacker men nej, nu räcker det.

Fast när jag nu tänker på det. Roundup tar bara kål på återväxten. Själva rötterna om än döda blir ju kvar och så även stubbarna. Så det måste grävas o spettas ändå! Fasen oxå!
Gossen Ruda
CITAT (Bee @ 27-04-2013, 19:21) *
Tack, Ruda! Roundup har jag i förrådet så det får bli det. Skall bli gott att bli av med den gamla busken.

Vi fick den, nåja, maken fick den till 40-årsdagen (därför jag vet hur gammal den är smile.gif ) av mina föräldrar. Meningen var att det skulle vara en doftschersmin men den har aldrig doftat. Enkla vita blommor utan doft. Rätt vacker men nej, nu räcker det.

Fast när jag nu tänker på det. Roundup tar bara kål på återväxten. Själva rötterna om än döda blir ju kvar och så även stubbarna. Så det måste grävas o spettas ändå! Fasen oxå!

Kapa jäms med marken och vänta några år, sen är det lättare när rötterna ruttnat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon