Full version: Citrus-problem
skummisen
Mitt citronträd har tappat nästan alla blad i vinter efter skadedjursangrepp och lite för lite ljus. Den har kommit igång och har nu utvecklat gigantiska blad, 20-25cm mot de 10cm som var innan. Frågan är ska jag låta bladen vara kvar eller ska jag klippa dessa? (de nya skotten är ca 30-40cm långa och hänger bara rakt ner av tyngden.)
catlady
Jag har också upplevt att citrusträd man köper i butik har massor med mindre mörkare blad, sedan efter något år och "ombladning" så plötsligt på våren börjar de producera större ljusa blad.
Men det kan naturligtvis också ha med ympning att göra, då iså fall oftast på endast den lägst sittande grenen - och då ska den skäras av.
Bassam

Hej
Du kan borta blad som kommer under ympning , för att växter som vi göra ympning på dem, de är tåliga med dåliga jord och miljö men de har dåliga på frukt kvalitet. och om de stanna kvar de ska dö ympad sorten, som vi väntar att få fint grönskar o bra frukt.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Stora blad tyder på överskott av vatten, näring eller/samband med mörker/dåligt ljus. kan också enbart vara av mindre ljus.

Inget att vara orolig för och är till nytta när den ska använda ljus. Dock hänger grenarna för mycket av tyngden så toppa dom till hälften (klipp strax ovanför ett bladpar) dessa skott är oftast bara ''bladskott''. Men klippt inte av bladen! utan såfall bara korta ner grenen.
skummisen
Grenarna har nu vuxit sig starka så att de klarar att hålla sig uppe så de får vara kvar ett tag. Har toppat dem och nu börjar det komma nytt i toppen oxå.
Vi får se vad som händer när den kommer ut i solen, hoppas att den börjar sätta blad i normal storlek.

Tack för hjälpen thanks.gif
Bassam
Hej

Man behöver ta bort grenarna som har onormal blad.

H.Bassam
skummisen
Grenarna kommer inte under ympstället utan på citrongrenarna, jag tar en bild ikväll och lägger upp.
Klipper jag dessa blir trädet helt kalt.
Bassam
Hej
Om grenar kommer från under ympstället, du kan behålla dem, men du kan försöka ge dem näring som behöver.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Grenar under ympstället ska man ta bort då detta inte är ''ädelsorten'' att växten fått stora blad är inget negativt och jag tycker nästan det är snyggare, mitt har aldrig gått tillbaka till små blad utan får stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon