Ann i Göteborg
I år gräver jag om hela grönsaksodlingsdelen av trädgården. Det skall bli fyra pallkragar och då det är ganska blöt mark med dålig dränering skall jag gräva ut och fylla med någon form av sten/grus. Denna sten/grus skall jag även ha som fyllning och ytmaterial i 70 cm gångar runt alla pallkragar. Vitsen är att gångarna runt pallkragarna skall fungera som stenkistor för att dränera bort överskottsvatten. Tror ni det funkar?

Funderar på att köpa makadam/stenkross 8-11 för det har jag läst om, men jag är lite dåligt insatt i området. Vilket sten/grus tycker ni jag skall beställa hem?
Hasse_h
Jag skulle nog grävt ner åtminstone 50 cm djupa gångar runt pallkragarna, sett till att gångarna lutar 1:10 som gör att vattnet rinner bort till en stenkista bredvid, lagt markduk närmast jorden och sedan fyllt med grus/makadam. Fraktion 8/11, 8/16 eller kanske 16/25, spelar nog ingen större roll.
Tror dock inte att grusgångarna själva bör fungera som stenkistor, rinner inte vattnet bort blir det bara ett vattenmagasin av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon