Full version: Bambu för Zon 5-6
skummisen
Är så sugen på att fylla på min djungel med lite bambu, svart eller den gul/gröna. Det verkar ju som om de inte klarar en vinter på Småländska höglandet och om de nu kan bli 3-4 meter höga så är det inte så lätt att vinterförvara dem inomhus. Någon som kan dela med sig av sin vishet inom detta område?
(De verkar ju sprida sig som ogräs så det kanske finns någon som kan dela med sig och sälja ett provskott)
octachoron
De mera exotiska höga och variegerade bambusorterna verkar ha svårt att klara vintrarna redan i zon 4.
Här är det endast den relativt beprövade bergbambun som jag sett klara sig längre tid.
Ludvig Johansson
Jag har sett glansbambu Fargesia nitida i zon 5, den är ungefär lika härdig som bergsbambu enligt min erfarenhet. Ev. har den en fördel mot bergsbambu i och med att den inte sätter löv på nya rör första säsongen. Sasa palmata kan gå i kallare zoner om man böjer ned rören under snötäcket (lägger ris över), samma med Sasa kurilensis. Hos mig har Bashania qingchengshanensis klarat några vintrar bra, klart bättre än någon Phyllostachys. Jag bor i zon 4 (men i Västragötaland). Min planta står i full sol i öppen terräng och vattensjuk jord. Den har klarat den sista vinter med ca 50% av bladen och alla rör intakta. Då hade jag ändå under -20C i mitten av mars och ingen snö vilket är mycket påfrestande för vintergröna växter som bambu.

I kallare zoner är det viktigt att bambun är välplacerad. Framförallt ingen vind vintertid och minimalt med sol.

För att odla bambu i zon 3-4 och uppåt måste man vara lite envis men det är fantastiska växter. Om man har riktigt bra mikroklimat (t.ex. bor i en stad och har en solig innergård) så kan man odla Phyllostachys i zon 3-4. Jag har Phyllostachys vivax och P.bissettii (osäker på om det är den) i en plantering i Skövde och de har klarat vintern med minimala skador i full sol men vindskyddat framför ett stort hus. Det är ännu ganska nyplanterade växter, det ska bli intressant att se hur de växer till om några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon