Full version: chili och paprika
Kristina i Skåne
Kan jag sätta ut chili och paprika i mitt växthus nu, det är uppvärmt och håller minst 5 grader. Mina plantor är ganska små knappt 10 cm, behöver de kanske växa till sig lite?
Anna-C
Jag var på Trädgårdsmässan igår och köpte bl a Chiliplantor. Jag har aldrig haft såna förut så jag frågade hur jag skulle göra med dem 'när jag kom hem'. Svaret var att de ska stå varmt & ljust - temperaturen får aldrig gå under +10.
Så du kanske ska vänta ett tag med att sätta ut dem. wink.gif
MRLINDELL
Vad var det för Chili? Hur stora var plantorna? Hade de tomater? eller drivbänksplantor typ Melon eller något annat kul?
Anna-C
CITAT (MRLINDELL @ 04-04-2004, 10:37)
Vad var det för Chili? Hur stora var plantorna? Hade de tomater? eller drivbänksplantor typ Melon eller något annat kul?

Jag köpte Lemon Drop och Long Slim Cayenne, men det fanns massor av sorter! Plantorna var ca 12-15 cm höga (där jag handlade).
I andra montrar fanns tomatplantor också, vilket jag ångrar grymt att jag inte köpte sad.gif med tanke på hur ynkliga mina frösådda ser ut i år.
Några meloner såg jag inte, men det betyder inte att det inte fanns!
Ingrid på Västkusten
Man måste vänja de små liven också vid deras nya miljö och + 5 är lite väl lågt då de inte kommer att växa med den tempen så ställ dem på fönsterbrädan och vänta ett par tre veckor elelr bubbelplastisolera växthsuet eller ställ in en fläkt till elelr.........ja trixen är många.

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Anne, den ynka frösådden blir snart så stor att den åker ut. Mina är över 50 cm och ca 10 mm i stammen, riktiga bamsingar som bara blir större och större. De får snart inte plats inne längre. Låt dem bli ca 10 cm innan du planterar om dem. Plantera om dem långt ner i krukan så att kronbladen knappt tittar upp, är plantan längre så lägg den i en spiral ner i krukan och tryck till jorden lätt så att den ser "normalt planterad" ut. Det blir rötter på allt som hamnar i jord och det är rena växtkatapulten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon