lotteschiöler
Är det någon av er som kan hjälpa mig???
Tittar mkt på ex Gardener's world och även andra engelska trädgårdsprogram. Det finns ju inte så många svenska precis!
Förutom problem med att många av växterna inte klarar sig här och frustreringen över att se deras blomstrande trädgårdar låångt före våra ens har börjat vakna....
Är det någon som vet något om muschrooms compost? Har letat efter recept och då ska det vara cottonseed meal som en av ingredienserna! Bomullsfrömjöl??? Aldrig hört talas om detta i Sverige har ni? eller vet någon vad jag kan använda i stället??? mad.gif

idea.gif Kanske enklare att flytta till England

Piccante
Vet bara att bomullsfröolja används i matlagning i indisk/ orientalisk mat. Förmodligen är frömjölet en restprodukt från någon oljekvarn som används som växtsubstrat. Kan säkert bytas mot likvärdig produkt.

Engelska är ett rikt språk med många ord och uttryck. Tor det är lättare om du listar de ord du vill ha hjälp med än att man gör en hel lista på måfå.
octachoron
Mushroom compost?
Det är använd jord från svampodling, om man bor nära en stor svampodlare kanske det är möjligt att få tag i.
lotteschiöler
Det är inte jord som använts till svamp, tvärtom är det jord som man kan använda rill att odla svamp i! Men i alla engelska trädgårdsprogram används det flitigt ex som vårtäckning "mulching"

Just nu var det inga fler ord jag undrade över. biggrin.gif Återkommer isåfall!
RibesRubusVitis
Visst är det begagnad jord från svampodling:
http://www.mushroomcompost.org/faqs.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Spent_mushroom_compost
kerstin z5-6
Det måste ju inte vara just det för att det ska bli bra.. taken är väl mest att lägga på ett lager efter rensning så ljusgroende ogräs inte gror så fort och så bra. Billig näringsberikad plantjord 4 /99 kr utblandad med kogödsel tex
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon