Irene_L
25-04-2013, 20:34
Usch...idag hittade jag årets första liljebagge. Liljan har bara kommit upp lite men nog hittade liljebaggen den. Jag har ju en massa liljor i min trädgård men de andra har knappt kommit upp ännu. Men det gäller nu att kolla varje dag efter fler liljebaggar och klämma ihjäl dom. Jag brukar göra så dom ramlar ner i en liten kruka och klämmer ihjäl dom med en pinne!
Kampen mot liljebaggarna har åter igen börjat!!!!
[attachment=76024:liljebag...25_april.JPG]
usch ja, hittade en bagge i början på veckan, inte på mina krolliljor men i närheten
Bengalow
25-04-2013, 20:53
Ja tyvärr, men dom har övervintrat, och vaknar till liv när solen börjar värma. Dom har ju inga naturliga "fiender", mer än estetiska människor så dom kan föröka sig bäst dom vill, om man inte passar på. Jag brukar ha en stor sil under blomman, för att fånga dom...och sedan förpassa dom till de sälla jaktmarkerna.
Jag tänkte va snäll i år och har planterat fler liljor så alla baggar får så de klarar sig
Ush de var inte roligt.
jag gav upp med mina liljor tröttnade på att bekämpa baggarna.
Gröna mormor
26-04-2013, 09:36
Tack för varningen, då är det dags att ta fram sin lilla glasburk och fylla den med vatten och diskmedel och låta baggarna få en härlig simtur
evelina
26-04-2013, 13:27
Jag har också hittat men strör ut myrr så slipper man dom..............ja jag vet att det är gift men har man mycket liljor så är det bra.
Irene_L
26-04-2013, 15:45
Jo jag vet att man kan använda Myrr men eftersom jag har en nyfiken hund som nosar överallt vill jag inte använda det. Så jag fortsätter att bekämpa liljebaggarna för hand.
Sen så sägs det att Myrr är en stor bov i binas död så undvik Myrr så mycket som möjligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.