Full version: Amaryllisfrön
Gaerrent
Jag hade två amaryllisar som stod i ett fönster sedan förra julen. Jag har vattnat dom hela året och gödslat lite och de har haft gröna blad hela tiden och inte direkt fått någon viloperiod. I julas kom inga blommor men lagom till påsk kom två stora stänglar på vardera planta. Jag antar att det är vårljuset som styr blomningen.
Det intressanta med det hela kom nu efter blomningen när jag noterade att en blomma på varje planta satt frukt. Jag antar att detta inte är så ovanligt, men lite spännande är det ändå. Frågan är bara vad jag ska göra. Jag antar att jag ska fortsätta att vattna och gödsla tills de mognar, men sen? Ska jag låta dem sitta kvar och torka som på tulpaner eller ska de sås direkt. Är det någon som har erfarenhet?

Jag bifogar en bild på underverket.

[attachment=76025:image.jpg]
Peztis
Grattis till din gravida amaryllis! Jag "råkade ut för " samma sak för ett par år sedan och jag lät kapseln sitta kvar tills den torkade. Jag sådde sedan fröerna på ett rätt roligt sätt med bra utdelning! Jag tog en låda med vatten och la fröerna i dem, la på ett lock. De gror sedan och när de fått svans (grodd) och de första bladen börjat utvecklas är det dags att peta ned dem i jord.
Det tar några år innan de blommar, dock...

Jag veta tt jag var aktiv eller kapade en tråd i ämnet, ska se om jag hittar den.
Peztis
Här är en av trådarna.

Här finns mer i en av Busfrötrådarna.

Och här.

Den sista (?).
Gaerrent
Tack för svaren. Jag var lite lat och letade inte tidigare trådar men nu ser jag att det finns mycket tips. Jag ska testa vattenvarianten.

Min ena amaryllis är vit och den andra är vit-röd så det kan bli intressant att se vad som händer med de eventuella nya plantorna.

Jag hade på känn att det tar några år innan plantan är redo att blomma. Det är ju samma sak med exempelvis tulpan (mina i trädgården får ofta frukt och självsår sig våren efter blomningen, men jag har ingen koll på hur många som faktiskt gror och lång tid det tar).
Peztis
Ibland kan det vara lite svårt att hitta det man är ute efter. Nu råkade jag ju veta att det fanns trådar i ämnet, då blir det lite lättare.

Och man har rätt att vara lat - emellanåt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon