hebbe
Tar emot tips om upplägg av trädgården.
Ska riva grillen och byta ut pallkragen mot två nya och sätta där grillen stod.
Vid tunnan ska jag också sätta en pallkrage och här vill jag gärna få tips om hur ja ska sätta upp en spalje.
Ska odla tomater i den pallkrage som är vid väggen.

Min gräsmatta är också bedrövlig. Massa mossa och ogräs. Oftast en massa vatten vid kraftigt regn och då blir den lerig om vi går på den.

Tar gärna emot tips och idéer från er.

EKLO
Hej,

vet inte riktigt vad du vill ha råd om - men när det gäller gräsmattan t ex så sägs det ju allmänt att bästa sättet att bli av med mossa är att gynna gräset gm gödning.
En dåligt dränerad gräsmatta har jag också - jag gräver och spettar bort grässvälen och fyller på med sandblandad jord när jag ids. Men kan också strö ut sand och borsta ut med piassavakvast (har jag läst, men är det tung lera under så verkar det kanske inte vara ett genomvettigt råd?)

Om du ska ha spaljé i en pallkrage är det väl bara att spika dit den, tänker jag? Men är det mer tillfälliga planteringar så brukar jag göra egna växtstöd (av björk- eller enegrenar som jag har fyllt av på tomten), jag spettar ner dem som stöd till lyktärter, störbönor... Sen tar jag bort dem sent på hösten så att jag kan växelodla och sätta upp någon annanstans nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon