BigDaddy
Hej

Har ingen koll på rosor men har en fin röd klätterros på tomten.
Har hört att de ska beskäras när björkarna fått musöron. Tror inte de har det än i Gbg, el?

Min behöver beskäras för den är väldigt yvig. Hade även tänkt sätta sticklingar.
Nu ett par frågor:

1. Inväntar alltså rätt tid. Min ros står dock mot en södervägg & har satt igång att få knoppar, el till & med börja växa lite. Funderar på om nu inte tiden är inne generellt, detta med musöron, kanske klimatet för min ros är lite speciellt i & med söderväggen så det ändå är dags?

2. Ska jag sätta sticklingarna som blir direkt på friland el i krukor på altan? Inglasad.
Mer tips på detta?
kerstin z5-6
Musörontiden i Västerbotten är 6 timmar i Göteborg säkert 2 veckor-det är ett generellt råd.När man ser knopparna på rosen svälla lite kan man klippa.

Sticklingar mår bäst i krukor i sandblandad jord, stick ner dem i krukkanten.Låt ej torka ut och ställ inte i het sol. Utomhus eller på verandra beror på temp och klimat mm. Ljust och svalare nätter är bra .
BigDaddy
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-04-2013, 20:52) *
Musörontiden i Västerbotten är 6 timmar i Göteborg säkert 2 veckor-det är ett generellt råd.När man ser knopparna på rosen svälla lite kan man klippa.

Sticklingar mår bäst i krukor i sandblandad jord, stick ner dem i krukkanten.Låt ej torka ut och ställ inte i het sol. Utomhus eller på verandra beror på temp och klimat mm. Ljust och svalare nätter är bra .

6tim & 2v?
Förstod inte det riktigt men skitsamma. När de börjar svälla säger du. Då är det nog dags nu.
Kör på det imorn.

Inglasad altan i kruka känns lämpligast då, men kommer få rätt många så kan ju testa lite olika. Både direkt på friland men även i kruka.
En ytterligare fråga, ursäkta jag är så jobbig; Om de sätts i kruka nu - kan de sättas på friland under denna säsongen då el kommer det bli om 1 år de sätts ut?
Hade gärna sluppit att ha fler växter inomhus nästa vinter. Har vart helt galet denna vinter.

Hur brett är lämpligt att jag senare planterar rosor? Har en sträcka på c:a 3-3,5 meter där jag vill att de framtida rosorna ska klättra mot ett staket.

Har tänkt ha rosor på ena sidan & klematis på andra sidan. Tror ni det blir fint el ska jag blanda dem på samma sidor?

edit: Tack för hjälpen!
Bassam
Hej
F1Har tänkt ha rosor på ena sidan & klematis på andra sidan. Tror ni det blir fint el ska jag blanda dem på samma sidor?
S1 det blir fint.
F2 sättas på friland under denna säsongen då el kommer det bli om 1 år de sätts ut?
S2 du kan sätta dem i denna säsong.
F3 när du kan beskära dem?
S3 när frost går ut från marken plus före att de börja sina aktivera, före blad knoppar öppna, men om rosor har blommor knoppar som börja kommer, det är bättre om du beskära inte dem före blommorna blir vissna.

H.Bassam
kerstin z5-6
Vad jag menar är..om rosor bara" kan klippas har jag här uppe alltså 6 timmar på mig och en enda dag för sådan är lövsprickningen i Västerbotten -Inga musöron på morgonen och fullt utslaget när man kommer från jobbet smile.gifsmile.gif

Det är alltså ett väldigt generellt råd.Man får titta på rosen i stället när den börjar vakna eller strax innan kan man klippa.
Jag tror också att dina sticklingar hinner ta sig i sina krukor i sommar och kan frilandsplanteras i Augusti september.

Lycka till
BigDaddy
Tusen tack!

Hann inte idag men imorn ska det ske! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon