Jag har ett hus där vi mot söder byggt upp en platå av stora naturstenar. Murens höjd i sig är drygt 2 meter och däröver kommer husets putsade grund som även den är drygt 2 meter hög. Vi upplever husgrunden som dominerande och vill därför ha lite grönt som planteras uppe på platån för att skymma husgrunden. Platån är ca 3 meter bred ut från husgrunden och ca 12-15 meter lång. En första tanke var att bygga på platån i ytterkant med natursten och sedan fylla upp med jord innanför . Jag har rådfrågat killen som gjorde såväl husgrunden som platån och muren. Han rekomenderar inte att vi bygger på med mer sten och inte att vi fyller upp med jord. Han säger att det är risk för att det blir för tungt och att rötterna på sikt kommer att skada muren med risk för att den rasar ner i ytterkanten.
Nu min tanke är att bygga en lång låda, ca 1 meter ut från husgrunden och utefter hela husgrunden ca 12-15 meter lång. säkra den i botten så att inte rötterna växer ner i grunden och fylla den med jord. Nu till min fråga. Hur bred och hög behöver man i så fall göra lådan för att växterna skall trivas och frodas. Behöver även förslag på växter. Helst vintergröna som blir upp till max 2 meter höga och som kan klara sig i en låda som jag beskrivit. Bor ca 5 mil inåt landet från Göteborg. Tomten i övrigt är en naturtomt med bland annat en hel del enar.