ivanho
Jag har ett hus dr vi mot sder byggt upp en plat av stora naturstenar. Murens hjd i sig r drygt 2 meter och drver kommer husets putsade grund som ven den r drygt 2 meter hg. Vi upplever husgrunden som dominerande och vill drfr ha lite grnt som planteras uppe p platn fr att skymma husgrunden. Platn r ca 3 meter bred ut frn husgrunden och ca 12-15 meter lng. En frsta tanke var att bygga p platn i ytterkant med natursten och sedan fylla upp med jord innanfr . Jag har rdfrgat killen som gjorde svl husgrunden som platn och muren. Han rekomenderar inte att vi bygger p med mer sten och inte att vi fyller upp med jord. Han sger att det r risk fr att det blir fr tungt och att rtterna p sikt kommer att skada muren med risk fr att den rasar ner i ytterkanten.
Nu min tanke r att bygga en lng lda, ca 1 meter ut frn husgrunden och utefter hela husgrunden ca 12-15 meter lng. skra den i botten s att inte rtterna vxer ner i grunden och fylla den med jord. Nu till min frga. Hur bred och hg behver man i s fall gra ldan fr att vxterna skall trivas och frodas. Behver ven frslag p vxter. Helst vintergrna som blir upp till max 2 meter hga och som kan klara sig i en lda som jag beskrivit. Bor ca 5 mil int landet frn Gteborg. Tomten i vrigt r en naturtomt med bland annat en hel del enar.
Huggorm
Buxbom hade kanske passat? Den gr ju att klippa s den blir en exakt fyrkantig hck om man s vill.

Frgan om hur bred och hg ldan mste vara r intressant. Problemet med ldor och krukor r ju att det blir stenhrd tjle i dem, kylan kommer t frn alla hll och det blir en enda stor isklump. Srskilt fr vintergrna vxter r det illa, blir det en vr som den vi just haft med kyla p natten och stark sol p dagen s blir det soltorka. Jag vgar inte ens gissa hur stort som krvs.
Bassam
Hej
Krukan storlek beror p hur mycket krona storlek , du kan rita cirkel omkring kant krona och mta cirkel diametern och sen kan du vilja krukan som har samma vxt krona diametern.
Obs
Varfr fr att sug rtter samla p kanten av vxter krona.
H.Bassam
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon