Full version: Reseda Odorata
Rosmarin
Jag vet att man brukar direktså Reseda Odorata men har i alla fall provat att så inne under lysrören för någon månad sedan. De har grott jättebra och jag har skolat om dem. De fick flytta ut i växthuset tillsammans med många andra småttingar. Nu, en vecka senare har de gröna bladen som tidigare hade ungefär den här färgen antagit en sådan här ton. Nya småplantor gror fortfarande i krukorna och då syns skillnaden tydligt. Det har varit varmt i växthuset de senaste dagarna. Igår blev det 35° där inne... rolleyes.gif . Nattetid kan det fortfarande gå ner till bara ett par plusgrader. Så vad beror denna färgföränring på? För varmt, för kallt, omskolningen ... eller något annat? Jag kanske ska så nya frön i krukorna bredvid de omskolade exemplaren... g.gif Jag tycker det är lättare att ha koll på kruksådder än på direktsådder...
jaj-51
Min första tanke är att de inte tålde solljuset, skuggade du småttingarna?
Rosmarin
CITAT (jaj-51 @ 26-04-2013, 16:02) *
Min första tanke är att de inte tålde solljuset, skuggade du småttingarna?

Javisst gjorde jag det, det var så självklart så det tänkte jag inte på att skriva! giggle.gif
Rosmarin
Ingen som har erfarenhet av resedor? sad.gif
Såg igår att en del av de gulnade småplantorna börjar få mörkgröna-grå prickar på bladen så jag tror att de har drabbats av någon sjukdom. Prickarna ser ut som mögelfläckar. Jag ställer dem utanför växthuset -isolerat från de andra växterna - för att se vad som händer innan jag slänger resedorna .

Vad tror ni?
CillaM
Chansa genom att plantera ut dom nu istället.
Rosmarin
Tack för svar! Jag har gjort så. De ser skumma ut färgmässigt. Gulorangegröna. Kanske har de fått någon sjukdom... Vi får se om de piggar på sig. Jag har sått nya också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon