Alba
Jag skulle vilja ha lite tips p tillbehr till grillat. Det kan vara sser, rror (sger man s confused.gif ) ja allt som r gott till grillat.
gunsta
Jag brukar gra till lamm (kotlett, racks eller frsbiff) en variant p tzatsiki. Jag tar mortter i stllet och river dom grovt och sedan 'mjukar' dom i en stekpanna m skivad vitlk. Nr det r mjukt, kallt och klart blandar jag det med yoghurt eller vad man nu anvnder - smakar av och kanske pressar den skivade vitlken i ssen + ev mynta. Eller det som passar ens smak. Jag har gjort den i mnga r och den r mycket god tycker jag/vi.
Rosrup
Har jag bara ett paket Turkyoughurt och lite frska/torkade kryddor samt nn kryddss p flaska s brukar jag f ihop nt passande som regel.
Behver inte va s mrkvrdigt alls tycker jag.
Pesto p burk ihop med youghurt tex kan duga alldeles utmrkt.
Eller torkad chili och nn skvtt lime.
Vitlk och svartpeppar fungerar med bra.
Torkad dragon fr lite bearnaisestuk.
Samma grillolja som du anvnt till kttet (om ngon men det frutstter det hr) och youghurt fr en enhetlig smak.

Sen mste jag passa p att flagga fr grillad frsk annanas, hur gott som helst.
Huggorm
Vi brukar ofta ha potatissallad till, allts hemmagjord
susanneedgren
Brukar blanda kpt mango chutney (t.ex. Bengal hot) med crme fraiche, lite kryddor och det funkar till allt... :-)
Kryddan03
Den hr r riktigt god till grillat. Om man gillar oliver, vill sga. smile.gif

Olivcrme

Ingredienser:
2 ggulor
1 hackad vitlksklyfta
1 dl olivolja
1 dl kesella
1 dl urkrnade och hackade grna eller svarta oliver (beroende p vilka man gillar eller har lust fr)
1 msk hackad frsk basilika
salt och peppar

Gr s hr:
Mixa ggulor och vitlk i en skl.
Hll i olja i en tunn strle.
Tillstt kesella, oliver och basilika och rr ihop.
Smakstt med salt och svartpeppar.
EKLO
Jag tycker det brukar bli gott att blanda yoghurt eller creme fraiche med ajvar relish (paprikarra p burk, finns stark eller svag, jag tar den svaga) och lite rkt chilipulver.
Mollis
Jag brukar gra en ganska het salsa p tomater, lk och jalapenos som jag kryddar med bl a balsamvinger och vitlk men man tar de kryddor man gillar frsts. Den ska koka ihop ganska lnge s att den blir rtt tjock.
niggle
Jag lskar Dijonaise. Dvs blandning av majonns och dijonsenap.
Lite fett kanske, men ljuvligt gott.
Susanna
Kokta jordrtskockor som man mosat och kryddat upp med smr och lite salt, kanongott.
Alba
Ett stort tack till er alla fr fina tips.
Ibland fastnar man i gamla vanor och blir s trtt p det man gr och d behvs det lite frnyelse i tankegngen.
josohl
Har tv tips vi gr vldigt ofta:

Chimichurri (grn paprika-chilirra frn Brasilien)
Mixa bitar av grn paprika med lite grn chili och lite-halvmycket sltbladig persilja. Smaka av med salt. Ev kan man ha i lite vitlk om man gillar det och lite pressad lime.
Frdigt!
Blir vldigt gott och grnt och lite starkt. Grymt till grillat ktt.

Baba ghanoush (grillad auberginerra)
Dela en eller tv auberginer p lngden. Lgg p grillen med skalet nert. Lt dem ligga p lnge och bli riktigt mjuka och grillade, skalet fr grna bli lite svart.
Ta av frn grillen och grp ur med sked, skrapa grna lngs skalet s lite vlgrillat/halvbrnt kommer med. Mixa med citronsaft och olivolja och smaka av med salt och ev lite vitlk om du r vitlksfan. Servera grna ljum, fantastisk till svl ktt som fisk som grnsaker, Halloumi, p brd - you name it!
Alba
Vilka fina tips. Jag gillar att prova nya saker. . Det hr ser riktigt gott ut.
thanks.gif fr tipsen.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon