Chili Linkan
27-04-2013, 17:50
Har bara testat svenska blåbär och dem är ju nå himmelskt goda, har blivit lite sugen på dessa amerikanska blåbär, men nånting säger mig att dem inte alls är lika goda... Men det är ju ren spekulation från min sida. Så vad tycker panelen? Svenska vs Amerikanska vilken typ är godast generellt, och varför?
Susanna
27-04-2013, 18:11
Absolut svenska blåbär. De amerikanska jag odlar själv smakar rätt okej, men de man köper tycker jag är nästan smaklösa.
Eva i Skåne
27-04-2013, 18:42
Menar du vilda blåbär från skogen så finns det inget som går upp mot dem.
Om det är smakskillnad på svenska och amerikanska jätteblåbär vet jag inte.
Aqvakul
27-04-2013, 18:54
CITAT (Eva i Skåne @ 27-04-2013, 19:42)

Menar du vilda blåbär från skogen så finns det inget som går upp mot dem.
Om det är smakskillnad på svenska och amerikanska jätteblåbär vet jag inte.
Chili Linkan
27-04-2013, 18:55
Ja jag menar dem vilda såklart. Har aldrig kommit mig för att köpa dem amerikanska blåbären då jag tyckt dem är förskräckligt dyra.
Var nog lite som jag misstänkte, och kanske man skall satsa på lite andra bär istället. Blåbär har jag fullt i skogen inte mer än ett stenkast här ifrån endå.
Halaj!
Jag tycker inte det är speciellt stor skillnad. Jag har både vilda, svenska och tre amerikanska buskar på tomten. För mig som är så lat är de amerikanska kanon. De är så lättplockade eftersom bären växer i klasar på busken.
Den största skillnaden är väl att man inte blir blå i munnen av de amerikanska.
//T
kerstin z5-6
27-04-2013, 21:42
Och att de amerikanska är så mkt större-
Halaj!
Fler aspekter:
De sv. och am. behöver ju inte utesluta varandra, utan isället komplettera! De svenska brukar mogna tidigare än de amerikanska. Så genom att ha båda förlänger man ju blåbärssäsongen!
En grej till: för den som tycker att färgkompositioner är viktigt i trädgården är det värt att veta att de am. buskarna blir starkt blodröda på hösten.
//T
Huggorm
27-04-2013, 22:08
Hur smakar de amerikanska blåbären, känner man direkt att det är blåbär eller är de annorlunda?
kerstin z5-6
27-04-2013, 23:41
Möjligtvis kan man säga att de amerikaska har en mer fadd utspädd smak om ma jämför
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.