vildsvin
04-04-2004, 10:17

När kan jag beskära mina lavendelbuskar?Ovan trädgårdmästare)
vickeva
04-04-2004, 12:35
Nu
Åsa, mälardalen zon 2
04-04-2004, 15:35
Det beror nog lite på vart du bor, i södra sverige kan det nog gå bra att klippa nu men hör du till zonknäckarna så ska du nog vänta ett tag till, den värsta kylan bör vara över när man klipper lavendel. Här i mälardalen har vi fortfarande vissa nätter som det är ganska många minusgrader så jag tänker vänta ett tag till med lavendelklippningen.
Ta sen tillvara klippet och sätt nya sticklingar funkar hur bra som helst
Eva St
CITAT (Eva St @ 04-04-2004, 19:15)
Ta sen tillvara klippet och sätt nya sticklingar funkar hur bra som helst
Eva St
Hur gör man då för att rota dom....jord eller vatten?
Pia
Jag repade av bladen nertill och satte dem i krukor med sandblandad jord
på hösten grävde jag sedan ner krukorna i en rabatt och till våren hade jag många nya fina Lavendelplantor som nu är flera år och har klarat sig och blivit jättefina
Eva St
Susanna
05-04-2004, 03:44
Hej!
Jag såg ett danskt trädgårdprogram (Hokus Krokus, riktigt roligt faktiskt!). Där klippte dom lavendeln på hösten, men det kanske bara gäller deras zon?
Mvh
Susanna (som inte kan sova och därför är här denna okristliga tid...)
Tack, då ska jag prova det. Älskar lavendeldoften

.
Pia
Såg för några veckor sedan ett engelskt trädgårdsprogram där de besökte en lavendelfarm där blommorna går till industrin. Enligt kvinnan där på farmen lever lavendeln längre tack vare att blommorna skördas varje sommar, och hon rekommenderade att man åtminstone skulle klippa bort blomställningarna på sensommaren/hösten. Men det var ju som sagt i England...
Micke
Hur mycket ska man klippa? Jag satte lavendelplantor för första gången i somras, så dom är inte stora. Däremot är det mycket brunt på dom. Ska jag bara klippa bort det bruna eller?
Rådvill Stina
Jag sätter lavendel varje år, och i förra året lite mer än vanligt. Bruna blir ju bladen som vissnade under vintern. Längst ned mot marken brukar lavendeln stamma upp sig, men i övrigt ersätts vissna blad med nya.
Jag brukar inte behöva skära i mina plantor förrän de stått i backen några år. När de lägger sig ned som ormar på marken med slingriga, vedartade stammar, brukar jag klippa till. Skär man ned dem för tidigt innan de fått stabilt rotsystem försenar man deras etablering. Det andra året i backen kan man få stå ut med att de är lite tufsiga och spretiga, men på tredje året brukar de orka skjuta nya skott från rotstammen som gör att man kan ta bort de andra mer tufsiga.
Tack Cilla - då låter jag bli dom i år (det är ju för övrigt inte mycket att klippa i).
/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.