vildsvin
04-04-2004, 10:17

Nr kan jag beskra mina lavendelbuskar?Ovan trdgrdmstare)
sa, mlardalen zon 2
04-04-2004, 15:35
Det beror nog lite p vart du bor, i sdra sverige kan det nog g bra att klippa nu men hr du till zonknckarna s ska du nog vnta ett tag till, den vrsta kylan br vara ver nr man klipper lavendel. Hr i mlardalen har vi fortfarande vissa ntter som det r ganska mnga minusgrader s jag tnker vnta ett tag till med lavendelklippningen.
Ta sen tillvara klippet och stt nya sticklingar funkar hur bra som helst
Eva St
CITAT (Eva St @ 04-04-2004, 19:15)
Ta sen tillvara klippet och stt nya sticklingar funkar hur bra som helst
Eva St
Hur gr man d fr att rota dom....jord eller vatten?
Pia
Jag repade av bladen nertill och satte dem i krukor med sandblandad jord
p hsten grvde jag sedan ner krukorna i en rabatt och till vren hade jag mnga nya fina Lavendelplantor som nu r flera r och har klarat sig och blivit jttefina
Eva St
Susanna
05-04-2004, 03:44
Hej!
Jag sg ett danskt trdgrdprogram (Hokus Krokus, riktigt roligt faktiskt!). Dr klippte dom lavendeln p hsten, men det kanske bara gller deras zon?
Mvh
Susanna (som inte kan sova och drfr r hr denna okristliga tid...)
Tack, d ska jag prova det. lskar lavendeldoften

.
Pia
Sg fr ngra veckor sedan ett engelskt trdgrdsprogram dr de beskte en lavendelfarm dr blommorna gr till industrin. Enligt kvinnan dr p farmen lever lavendeln lngre tack vare att blommorna skrdas varje sommar, och hon rekommenderade att man tminstone skulle klippa bort blomstllningarna p sensommaren/hsten. Men det var ju som sagt i England...
Micke
Hur mycket ska man klippa? Jag satte lavendelplantor fr frsta gngen i somras, s dom r inte stora. Dremot r det mycket brunt p dom. Ska jag bara klippa bort det bruna eller?
Rdvill Stina
Jag stter lavendel varje r, och i frra ret lite mer n vanligt. Bruna blir ju bladen som vissnade under vintern. Lngst ned mot marken brukar lavendeln stamma upp sig, men i vrigt erstts vissna blad med nya.
Jag brukar inte behva skra i mina plantor frrn de sttt i backen ngra r. Nr de lgger sig ned som ormar p marken med slingriga, vedartade stammar, brukar jag klippa till. Skr man ned dem fr tidigt innan de ftt stabilt rotsystem frsenar man deras etablering. Det andra ret i backen kan man f st ut med att de r lite tufsiga och spretiga, men p tredje ret brukar de orka skjuta nya skott frn rotstammen som gr att man kan ta bort de andra mer tufsiga.
Tack Cilla - d lter jag bli dom i r (det r ju fr vrigt inte mycket att klippa i).
/Stina