Full version: Lavendel
vildsvin
huh.gif Nr kan jag beskra mina lavendelbuskar?Ovan trdgrdmstare) smile.gif
vickeva
Nu
sa, mlardalen zon 2
Det beror nog lite p vart du bor, i sdra sverige kan det nog g bra att klippa nu men hr du till zonknckarna s ska du nog vnta ett tag till, den vrsta kylan br vara ver nr man klipper lavendel. Hr i mlardalen har vi fortfarande vissa ntter som det r ganska mnga minusgrader s jag tnker vnta ett tag till med lavendelklippningen.
Eva St
Ta sen tillvara klippet och stt nya sticklingar funkar hur bra som helst
Eva St
pimpim
CITAT (Eva St @ 04-04-2004, 19:15)
Ta sen tillvara klippet och stt nya sticklingar funkar hur bra som helst
Eva St

Hur gr man d fr att rota dom....jord eller vatten?

Pia
Eva St
Jag repade av bladen nertill och satte dem i krukor med sandblandad jord
p hsten grvde jag sedan ner krukorna i en rabatt och till vren hade jag mnga nya fina Lavendelplantor som nu r flera r och har klarat sig och blivit jttefina
Eva St
Susanna
Hej!

Jag sg ett danskt trdgrdprogram (Hokus Krokus, riktigt roligt faktiskt!). Dr klippte dom lavendeln p hsten, men det kanske bara gller deras zon?

Mvh
Susanna (som inte kan sova och drfr r hr denna okristliga tid...)
pimpim
Tack, d ska jag prova det. lskar lavendeldoften tongue.gif .

Pia
Micke
Sg fr ngra veckor sedan ett engelskt trdgrdsprogram dr de beskte en lavendelfarm dr blommorna gr till industrin. Enligt kvinnan dr p farmen lever lavendeln lngre tack vare att blommorna skrdas varje sommar, och hon rekommenderade att man tminstone skulle klippa bort blomstllningarna p sensommaren/hsten. Men det var ju som sagt i England...

Micke
stina
Hur mycket ska man klippa? Jag satte lavendelplantor fr frsta gngen i somras, s dom r inte stora. Dremot r det mycket brunt p dom. Ska jag bara klippa bort det bruna eller?

Rdvill Stina
Cilla
Jag stter lavendel varje r, och i frra ret lite mer n vanligt. Bruna blir ju bladen som vissnade under vintern. Lngst ned mot marken brukar lavendeln stamma upp sig, men i vrigt erstts vissna blad med nya.

Jag brukar inte behva skra i mina plantor frrn de sttt i backen ngra r. Nr de lgger sig ned som ormar p marken med slingriga, vedartade stammar, brukar jag klippa till. Skr man ned dem fr tidigt innan de ftt stabilt rotsystem frsenar man deras etablering. Det andra ret i backen kan man f st ut med att de r lite tufsiga och spretiga, men p tredje ret brukar de orka skjuta nya skott frn rotstammen som gr att man kan ta bort de andra mer tufsiga.
stina
Tack Cilla - d lter jag bli dom i r (det r ju fr vrigt inte mycket att klippa i).

/Stina
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon