Jag köpte hus för ett år sedan och det stod ett gäng thujor längs med husväggen samt längs med en mur som skyddar för insyn mot innergården. Thujorna längs med husväggen tog jag bort, då det var risk för dräneringen. Och ena thujans rötter hade växt rakt igenom ett rör, som jag fick byta ut.
Nu är det två thujor som står vid muren till innergården. Frågan är om dessa två thujor är risk för huset och/eller muren? Står thujan till höger i bilden nedan för nära inpå huset? Den står ju trots allt precis vid husknuten. Jag vill inte att thujorna heller ska ha sönder muren. Jag har en nergrävd gjuten pool på insidan av muren och jag vill inte att thujans rötter ska leta sig upp och sabba poolen.
Så, hur pass aggressiva är thujornas rötter? Är det idé att bara klippa ner thjuorna? Om jag klipper ner thujorna, fortsätter rötterna härja fritt under marken och ha sönder grejer? Ska jag ta bort dem? Vad säger ni?
Se bild på hur det ser ut. Där är några andra buskar i bilden till vänster. Jag antar dessa inte är thujor för de växer knappt. Jag vet dock inte vad det är för buske, men trevlig är den.

Tack!