Jag kpte hus fr ett r sedan och det stod ett gng thujor lngs med husvggen samt lngs med en mur som skyddar fr insyn mot innergrden. Thujorna lngs med husvggen tog jag bort, d det var risk fr drneringen. Och ena thujans rtter hade vxt rakt igenom ett rr, som jag fick byta ut.
Nu r det tv thujor som str vid muren till innergrden. Frgan r om dessa tv thujor r risk fr huset och/eller muren? Str thujan till hger i bilden nedan fr nra inp huset? Den str ju trots allt precis vid husknuten. Jag vill inte att thujorna heller ska ha snder muren. Jag har en nergrvd gjuten pool p insidan av muren och jag vill inte att thujans rtter ska leta sig upp och sabba poolen.
S, hur pass aggressiva r thujornas rtter? r det id att bara klippa ner thjuorna? Om jag klipper ner thujorna, fortstter rtterna hrja fritt under marken och ha snder grejer? Ska jag ta bort dem? Vad sger ni?
Se bild p hur det ser ut. Dr r ngra andra buskar i bilden till vnster. Jag antar dessa inte r thujor fr de vxer knappt. Jag vet dock inte vad det r fr buske, men trevlig r den.

Tack!