Full version: Aggressiva thujor?
undine
Hej!

Jag köpte hus för ett år sedan och det stod ett gäng thujor längs med husväggen samt längs med en mur som skyddar för insyn mot innergården. Thujorna längs med husväggen tog jag bort, då det var risk för dräneringen. Och ena thujans rötter hade växt rakt igenom ett rör, som jag fick byta ut.

Nu är det två thujor som står vid muren till innergården. Frågan är om dessa två thujor är risk för huset och/eller muren? Står thujan till höger i bilden nedan för nära inpå huset? Den står ju trots allt precis vid husknuten. Jag vill inte att thujorna heller ska ha sönder muren. Jag har en nergrävd gjuten pool på insidan av muren och jag vill inte att thujans rötter ska leta sig upp och sabba poolen.

Så, hur pass aggressiva är thujornas rötter? Är det idé att bara klippa ner thjuorna? Om jag klipper ner thujorna, fortsätter rötterna härja fritt under marken och ha sönder grejer? Ska jag ta bort dem? Vad säger ni?

Se bild på hur det ser ut. Där är några andra buskar i bilden till vänster. Jag antar dessa inte är thujor för de växer knappt. Jag vet dock inte vad det är för buske, men trevlig är den.

Tack!
Huggorm
Thujorna kan bara skicka in rötter i poolen om de vet att det finns vatten där. Så om det inte läcker så förstår de inte att det finns något värdefullt där. Och har man inte en del kemikalier i pooler? I såna fall är nog vattnet giftigt i alla fall.
undine
Okej, ja det vet ju inte jag om det läcker. Jo det är mycket kemikalier i poolen sommartid i varje fall. Vintertid är det inget fel på vattnet men då kanske inte rötter växer.
Huggorm
Rötter måste ha plusgrader för att växa, det har gjorts tester på alm och där krävdes en jordtemperatur på 5 grader. Jag antar att det är något liknande med thuja.

Hur som helst så tror jag inte att rötterna kommer skada varken pool eller husgrund
Pauline/Sthlm
Men de är ändå thujor... Dvs jag skulle ta bort dem eftersom jag inte gillar... Trång entré där, behövs passagen för att "skydda" insynen med dörren öppen? Eller blåser det brutalt hos dig?

Sätt annars något gladare (färg, eller vitt snyggt mot muren :-) ) och ffa doftande!

Grannbuskar enorma buxbom? Svårt se på avstånd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon