Chili Linkan
Har skaffat några plantor, och blir kanske några fler, men sedan skickar dom ju avlöpare och så vidare. Hur många plantor behöver man för att täcka si och så mycket yta med tiden? Och hur tätt/glest skall man så dem?
rosita
Plantavstånd 30 cm, radavstånd 60-70 cm. Visst skickar de avlöpare, men dessa bör man plocka upp och plantera enligt anvisningen, annars har man snart en väldigt svårskött matta av jordgubbsplantor i ett eländigt kaos. Man använder bäst de plantor som sitter närmast moderplantan.

Radavståndet kan tyckas stort, men blir lagom när plantorna växt till sig. Ett jordgubbsland ska ju skötas också...
Chili Linkan
Okej tackar för informationen rosita, nu ska jag börja skissa på ett jordgubbe land. yahoo.gif
avskedsfest
Hur ska man ta hand om löparna? Jag köpte fyra plantor förra året, nu har små trevare kommit ut och börjat gro. VAd har du för tips?

Har hört att plantorna är bäst år 1 coh 2, stämmer det?

Anders
tufflah
De finns ju dels de traditionella sättet att plantera på och så finns de ju sfg sättet.
Där sätter man allt i rutor om 30 x 30 cm och enligt de ritning jag sätt där så har man 4 per ruta.
här är en sådan ritning:

http://snappygardening.com/wp-content/uplo...square-foot.png
EKLO
Hej,

jag tycker jordgubbaslandet blir mest lättskött om man planterar i rader med ordentligt radavstånd, och har gott om halm mellan raderna att gå på (och för gubbarna att vila på utan att bli jordiga). I själva raden får plantorna växa ihop.
Chili Linkan
Japp rader med "gångbart" mellanrum skall det bli. 60-70cm som tidigare nämst eller anser du att de behövs ännu mer EKLO?

Täckodling med halm eller liknande har jag tänkt att tillämpa, att jordgubbarna inte blir jordiga är ju bra men också att man slipper hålla på så mycket med ogräs.

Rutsystemet är nog bra om man har lite ont om plats, jag har tillräckligt dock för att göra det så bekvämt att skörda som möjligt. Tack alla för era tips och råd! Säkert kommer dem till nytta för någon mer än mig också.
EKLO
Hej igen,

nej jag har inte så breda gångar, jag har nog 50 cm, men skulle gärna ha 60-70 om jag inte hade så ont om plats!
Chili Linkan
Tack alla för eran värdefulla info, nu har jag lite kött på benen och känner mig rätt säker på hur mitt jordgubbsland skall se ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon