josohl
Jag har två stora krukor med Afrikas blå lilja som brukar få stå ute tills första rejäla kölden kommer (nån enstaka minusgrad nån natt brukar de få tåla). Sen övervintrar de i garaget (några få plusgrader).
Tyvärr var vi bortresta i december förra året när kylan plötsligt slog till rejält och de var då ute. De fick nog en ganska ordentlig köldknäpp någon-några nätter, kanske ner mot -10 grader som värst?

Jag ställde i alla fall som vanligt in dem i garaget när vi kom hem, bladen såg då ganska sönderfrusna ut. Nu har de inte börjar skjuta skott som de brukar på vårvintern trots att jag skött den som vanligt i garaget (sparsam vattning). Jag har ändå ställt ut dem i hopp om att rötterna lever och nåt kommer nerifrån, men det ser inte så lovande ut...

Vad tror ni? Hur känsliga är de? Är det värt att vänta ett tag till eller bara åka och köpa nya plantor? En del har väl Afrikas blå lilja på friland i zon 1 och då måste det ju bli en del frostnätter?
Peztis
Har du planterat om dem och hur såg det ut där under jorden?
josohl
Nej, det har jag inte gjort, men det kanske är en bra ide för att få en bättre känsla för hur läget är.
Peztis
Försök med det och lev på hoppet - det är väl så vi människor gör... biggrin.gif

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon