Ewa L
Jag har gjort (dvs gjutit) mig en liten trädgårdsbänk. Tung som attan men det är bra så den inte blåser bort.

Se och njut. giggle.gif

[attachment=76046:l_guppl_...640x480_.jpg]

Huggorm
Är den bågformad eller är det kameran som luras?
Peztis
Precis vad jag också undrar.

Oavsett, du ska vara riktigt stolt över dig och ditt alster. Jättefint!
Ewa L
Nejdå kameran ljuger inte. Den är lite svängd.
Tanken är att göra ett ovalt bord till, men det får nog bli nästa år. Underredet till bordet blir en f.d. symaskin.
Ewa L
Tänkte inte på att det kunde se ut som om det var bilden.

Annan vinkel:

[attachment=76047:minst.jpg]
Huggorm
Snygg. Jag antar att det tog några timmar att göra formen till den.
Anma
Herrejissenes vilken skönhet!

Sån vill jag också göra! smile.gif
malcolm
Bra med den välvda formen med tanke på vattensavrinningen. biggrin.gif
kerstin z5-6
Supernygg!!!!!! gör en åt mej ! tummenupp.gif
Ewa L
Ja du Kerstin, skulle gärna göra en till dig som tack för alla bra råd du givit mig genom åren. Men bara tanken på frakten. sweatingbullets.gif
Den är astung. Men med tanke på att det alltid blåser här är det ju inte helt fel.

En av mina trädgårdsstolar i trä blåste iväg förra veckan och missade växthuset med typ 10 cm.
Tapio
Halaj!

Du har all rätt i världen att vara mallig!
Bänken är jättefin!
Men har du inga under-byggets-gång-bilder?
Sånt är jag jätteintresserad av att se!
hur har du armerat, t.ex.?

//T
silos
Verkligen jätte fin!
Irene_L
Wow...vad fin den blev!! tummenupp.gif
Vad duktig du är!!! bravo.gif
Vinterflickan
Supersnyggt! Förstår att du är stolt över den smile.gif
Klint
Du har verkligen all anledning att vara stolt! Supersnygg bravo.gif
Helen i Piteå Zon 5
Supersnygg bänk!
Bra jobbat!
Aqvakul
Kanonsnygg! wub.gif
Peztis
Den här tråden får mig att minnas en annan tråd jag startade för några år sedan. Anki V hade också gjort en riktigt snygg bänk och foto på den finns (eller i alla fall fanns) på betongtillverkarens hemsida som inspiration! Tips, Ewa! biggrin.gif
Ewa L
Tack Peztis för länken!! Det var ju inte bara Anki som gjort fina saker även om hennes bänk verkligen var fantastisk.
Det är verkligen bara fantasin som sätter gränser för vårt skapande. Kanon att vi delar av oss så generöst. smiley_small_hug.gif
Eva i Skåne
Jättesnygg Ewa!!! tummenupp.gif
Ren i stilen. Det gillar jag.
Ewa L
CITAT (Tapio @ 27-04-2013, 22:46) *
Halaj!

Du har all rätt i världen att vara mallig!
Bänken är jättefin!
Men har du inga under-byggets-gång-bilder?
Sånt är jag jätteintresserad av att se!
hur har du armerat, t.ex.?
//T

Jag har bara gått och slickat i mig erat beröm, men måste ju besvara frågan.

Tyvärr inga arbetsbilder. Har böjt armeringsjärn x 2 som löper i sitsen och ner i benen. Dessutom litet tunt rutnät, också i benen och sitsen.

Kom på en annan viktig sak: Jag har "primat" den färdiga produkten med "Vattenburen primer för mur och puts både inom- och utomhus". Ett par tre tunna lager. Fler lager ger en blank yta.
solbrud
Jättefin Ewa L ! Tack för att du visade den. Krativitet är så himla kul att ta del av och smittar ofta - i allafall mig.
Mvh Eva-Lotta alias Solbrud
Tapio
CITAT (Ewa L @ 29-04-2013, 14:23) *
Jag har bara gått och slickat i mig erat beröm, men måste ju besvara frågan.

Tyvärr inga arbetsbilder. Har böjt armeringsjärn x 2 som löper i sitsen och ner i benen. Dessutom litet tunt rutnät, också i benen och sitsen.

Halaj!

Det var synd. Jag har själv kittlats lite av betonggrejen, men inte blivit riktigt biten. Din bänk hjälper till där.

Jag gick själv en kurs i smide för någon månad sen, men har inte kommit på något roligt att smida, trots att jag har både städ och ässja (och svets) till att göra lite vadsomhelst.
Det kanske kommer.

//T
Ewa L
Smide!! (Hittar inge dreglande smiley!)
Det skulle jag verkligen vilja kunna. Dagligen ser jag vackra ex.vis växtstöd som folk har betalat multum för. Och egentligen är det i realiteten bara armeringsjärn. Men så vackra...

Vad har du på G?
Tapio
Halaj!

Det enda jag har kommit på är att jag skulle vilja ha en vindflöjel. Jag har tittat på bilder på nätet för att få inspiration, men de som jag gillar inbegriper mer plåt och svets, men inget smide!
Sen har jag ett par kassar fulla med sifonpatroner som jag kunde göra nåt kul med. De har en ljus klang när man slår på dem. Kanske en sån där pingelgrej motsvarande upphängda mässingsrör med en kläpp i mitten?

Smide. Själv har jag rejäla doningar, några bilder finns här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94301.0;all#top
Men för att komma igång, och om man håller sig till tunna material går det att komma väldigt långt med små medel:
Du behöver värme. Jag har utan problem värmt upp tretumsspik till smidestemperatur med min primus eta express (bilden). Du behöver alltså bara ett campingkök, med en rejäl flaska så är du hemma.
Du behöver ett städ. Det räcker ganska långt med en halvmeter lång bit I-balk. Alltså, som en bit järnvägsräls, för den som inte fattar. Gör den spetsig i ena änden, så som ett engelskt städ har. Sen är det bara att hamra på!

Brasklapp: djävulen tar en kallsmed varje dag!

//T
strandskatan
Vilken elegant skapelse! Förstår att du är supernöjd! Snyggare än så finns bara inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon