akej
Jag har 8 st pallkragar som jag ska stapla två på höjden för att odla grönsaker i. På Citygross har jag köpt billig jord på påse för 15kr för 50l ( har 12 säckar) och så har jag fått en större mängd kogödsel som har legat i tio år under tak. På tomten kan jag dessutom gräva upp rätt sandig jord och har även mycket halv-förmultnade löv. Lite färsk hönsgödsel och vanlig träska har jag också.

Det jag undrar är vad av detta jag ska blanda i pallkragarna, och med vilka proportioner? Kogödseln är snustorr och innehåller en hel del spån ser det ut som, ska jag blöta upp den först eller göra något annat med den?

Behövs något mer?

Och ska jag blanda allt eller ska det ligga i olika lager?
Tapio
Halaj!

Ähh, så noga är det inte egentligen, men lite tankar iaf.:
jordpåsar från citygross är antagligen väldigt magert, så det skulle jag lägga överst. Såjord brukar vara väldigt mager, så det passar bra där.

Bra kompost skall innehålla en blandning av kol och kväve. Halvförmultnade löv innehåller mycket kol, och hönsskit innehåller mycket kväve. Dessutom åtgår det kväve i förmultningsprocessen. Så blandar du dessa två så blir det högoktanig mylla av det.
Man skall vara försiktig med för mycket kväve till grönsaker med blast, för det brukar gynna blastens tillväxt till nackdel för det som växer under jord.

Askan tycker jag du skall strö på gräsmattan istället. Grönsaker brukar oftast gilla något sur jord (ca. 6-6,5 pH) och aska är basiskt.

//T
akej
Ok, tack. Men kogödseln då? Eftersom jag har fått mycket gratis skulle jag gärna blanda i mycket av den. Kan jag blanda låt säga ca 50% billig jord, 40% välbrunnen torr kogödsel med spån i och resten sandjord och lövkompost?

Tapio
Halaj!

Koskit är det gottigaste du har där, och jag skulle låta lejonparten bestå av det. Kan säga att jag brukar odla grönsaker i 100% brunnen koskit på påse. Dessa påsar innehåller då 80% koskit och 20% torv. Det har funkat bra för mig, och kan vara en fingervisning.

//T
akej
Fint! Då kör jag på med allt jag har smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon