Full version: frobeställnig
Annika zon 4
Nu har jag, även fast jag inte skulle, inte så mycket i alla fall, lockats till att göra det jag längtat efter att äntligen få göra, fast jag borde inte så mycket men men..... jag kan inte låta bli. Nu längtar å väntar jag på leverans. Det är nästan så jag redan ser hur det växer å knakar. Äntligen får jag njuta och leva igen. Tack alla frön som ger mig livet, hoppet, tron å kärleken åter.
abborrmaster
jajamen har redan börjat odla jag med! Och besällt frön/kataloger som kommit fram!

/Simon
Ingrid på Västkusten
Jaha i morron sås det groddar av allsköns grönsaker - mums åsså till helgen blir det chilisar.

Hälsar ingrid
abborrmaster
ingrid, du kommer altså att SÅ dem till helgen va?

/Simon
Cilla
Jag rensar nu utrymmena för att få rum med allt jag ska förodla. Men i år ska jag försöka börja senare än förra året. Jag levde med växtlampljus och timers, växtduscningar och rinnande vatten överallt från januari till maj.

Tomater, pumpor och annat blommade för fullt när jag ställde ut dem. Nu håller jag i mig och försöker reptera att det är MARS som gäller. Inte januari!

Men förresten - nu när kylan lägger sig lite är det god tid att plocka ympkvistar från äpple, päron, plommon och körsbär!

Cilla
Annika zon 4
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-01-2003, 17:15)
Jaha i morron sås det groddar av allsköns grönsaker - mums åsså till helgen blir det chilisar.

Hälsar ingrid

Till Ingrid från Annika. En fråga jag har hoppas du har svar. Jag har chilisar kvar från i fjol, är de möjligt att de hänger med i år också. Jag har frukter i dom, men inga blommor.
Betty
...och sen står man där och svär! Lovar mej själv varje år att inte sätta så mycket, för jag HAR inte plats!!! Fönsterbänkarna knäar av alla sålådors tyngd, varenda fri yta är fylld av småkrukor och byttor av alla de slag... Det som kommer upp blir långt och tanigt, liknar mest lianer... har för dåligt med belysning över dom stackarna... och inte blir de så knubbiga och fulla med knoppar som dom i handelsträdgården... men ändå... jag KAN INTE LÅTA BLI!!! Det är ju så roligt!!!
Ingrid på Västkusten
Hej Annika,

Tänk, det har jag med! har både frukter och blommor i dem- snart dax att plocka av frukterna plantera om dem - ge dem mera lampa och försiktig gödning efter en två tre veckor.
Jösses vad tidigt man får CHILI sen!

Javisst Simon - jag sår efter månkalendern - vilket ger en mkt bra planering när det gäller sådder av olika grödor :-)
och till helgen är det gynnsamt att så växter som ger frukt - d v s chili. I April sår jag t ex Vintersquash & pumpa på sådana dagar smile.gif

Gammel kärringkunskap håller än!!!

Hälsar ingrid
Annika zon 4
å tänk så lätt det är att glömma bort att alla dessa små fröer som man petar ner växer upp och blir större
Cilla
Ja Betty, men när fönsterbrädorna tagit slut har man ju alltid fönstrena kvar. Var jag än bott har jag haft brädor hängande i snören i fönstren, som extra och upplyfta fönsterbrädor alltså. När folk tycker det är konstigt att jag skymmer sjöutsikten med alla mina småsådder brukar jag försvara mig med spröjs. Jag har växtspröjs - en bred variant.

Cilla
Betty
Smart idé med "spröjsen" Cilla, den kommer jag att kopiera!
Vad anbelangar sjöutsikt... hos oss måste man ändå gå ut för att se sjön!
abborrmaster
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-01-2003, 17:40)
Javisst Simon - jag sår efter månkalendern - vilket ger en mkt bra planering när det gäller sådder av olika grödor :-)
och till helgen är det gynnsamt att så växter som ger frukt - d v s chili. I April sår jag t ex Vintersquash & pumpa på sådana dagar smile.gif

okej jag trodde du planerade grodden för dem då... Jag sådde chilli för tio dagar sen, borde dom gro snart?
April? Dit e det väl två månader kvar minst... Eller? Eller menade du att du sår pumpa nu... nej det menade du inte... va fasen jag trodde att jag skulle så pumpa nästa månad ungefär!

/Simon
Helen i Skåne
Jag måste säga att jag beundrar er energi! Jag låter mig alltid förföras av katalogerna men när jag väl står där med fröerna så blir det bara pannkaka. Jag kan inte uppbåda nog med energi och intresse för att pilla, dutta, stänka och blinka med speciallampor.
Så jag skvätter ut dem så där lite i rabatten, det brukar inte komma något. Jag ser ett samband där faktiskt laugh.gif
Nä, jag håller mig till lökar och de där små fula, svarta plastkrukorna med små plantor i, de är liksom redan klara... wub.gif
Humlan
Hej
Jag har inte kollat i frökatalogerna än. Jag bor i Västerbotten så jag har tid på mig (tror jag).

Det blir första året med växthus för min del. Köpte ett på 10kvm i höstas. Det ska bli spännade att se vad jag kan åstakomma i det.

I dagarna så har jag planterat avocadokärnor. Det är första gången som jag testar det.

Än ligger snän tät över marken och det är kallt ute.

Ha det bra
Hälsningar från Humlan i Västerbotten
Lasse
Va skönt att det inte bara är jag som är tokig. Jag tycker att det hör till tradition och årstider att så, se det gro och sedan inte få plats att odla dem färdigt. Mn det blir till att fylla på komposten så det är inte helt förstört. biggrin.gif
Annika zon 4
Visst är det så Lasse. Inget går till spillo när man är "trädgårdsmästare". Jag älskar detta livet mer och mer för varje dag. Tänk vad ett litet frö kan göra underverk.
Mariann
Jajamen, här finns betsällda fröer från flera katolger. hur allt detta ska få plats i fönstren är för mig en gåta. Idén med "spröjs ala breda" det får jag ta till, men frågan är om det räcker....?
För att inte tala om alla frön sedan förra året ...och alla digitalis...Jag har en hel hylla i svalen bara för förvaring av frön, om inte ungarna ätit upp dom laugh.gif Kan knappt bärga mig till våren. men det blir nog sena sådder i år som Cilla. fast å andra sidan vet man ju inte om det ev kan bli en tidig vår i år, eftersom vintern varit tidig wink.gif. fast det är väl bara förhoppningar wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon