Gunvor Carina
Hej alla goa trädgårdsälskare smile.gif

Någon som vet var jag kan få tag på en planta av den vackra Judas silvermynt?

Soliga vårhälsningar

Gunvor Carina
strandskatan
Jag har aldrig sett plantor av Judas silverpenningar till salu på någon plantskola. En tvååring extremt lätt att fröså, självsår sig nästan som ett ogräs. Växten är väl inte särskilt vacker i sig ( ? ) men avskalade fröställningar blir fina eterneller, och kvarlämnade plantor lyser upp lite höst och vinter ute. Hoppas vi talar om samma växt - Lunaria biennis. Det finns en annan växt, Lunaria rediviva (Månviol) som får liknande fröställningar men är perenn, den har ljusare, doftande blommor.
Gunvor Carina
CITAT (strandskatan @ 01-05-2013, 07:09) *
Jag har aldrig sett plantor av Judas silverpenningar till salu på någon plantskola. En tvååring extremt lätt att fröså, självsår sig nästan som ett ogräs. Växten är väl inte särskilt vacker i sig ( ? ) men avskalade fröställningar blir fina eterneller, och kvarlämnade plantor lyser upp lite höst och vinter ute. Hoppas vi talar om samma växt - Lunaria biennis. Det finns en annan växt, Lunaria rediviva (Månviol) som får liknande fröställningar men är perenn, den har ljusare, doftande blommor.

Jag tror att vi talar om samma växt. Jag skall försöka mig på att fröså den, hoppas att jag lyckas smile.gif Tycker om de vackra fröställningarna som är dekorativa....
strandskatan
Jag skulle bli väldigt förvånad om du inte lyckades. Gissar att höstsådd på friland går bäst, eftersom de självsår sig så rikligt. Över tio år sedan jag sådde, har kommit upp av sig själva lite varstans sedan dess.
jaj-51
Den var mycket svår att utrota ... gissar att din frösådd kommer att lyckas.
AnniiPannii
CITAT (jaj-51 @ 01-05-2013, 16:49) *
Den var mycket svår att utrota ... gissar att din frösådd kommer att lyckas.

+ 1

wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon