EmilyMay
Jag har en krukväxt hemma som jag tycker mycket om. Har försökt att hitta info om vad det är för en växt utan att lyckas - kanske någon här vet?

Hur som helst har den sedan några månader börjat tappa sina blad. Nu har den jättefå blad, och på bladen finns ett reliefartat mönster med inslag av något vitt, vilket har fått mig att fundera om det kanske rör sig om skadedjur av något slag. Skulle hemskt gärna vilja bota den om det är möjligt.

Någon här som vet vad det rör sig om och vad man kan göra?

[attachment=76050:IMG_2072x.jpg]

[attachment=76051:IMG_2071x.jpg]
Peztis
Om du kollar på undersidan av bladen, ser du där några små streck? Kan vara trips.

Ett försök kan vara att skölja bort all jord ifrån rötterna och sedan sänka ned hela plantan i ljummet (inte för varmt och inte för kallt) vatten som du har hällt såpa i. Låt ligga i några minuter. Duscha sedan av plantan och plantera i ny fräsch blomjord.

Om den kommer igång igen kan det kanske vara värt att klippa in den en del så att du får en mer kompakt växt.
CillaM
Bladens angripna sidor är tyvärr verket av trips. Svårt att bli av med o i ditt fall, hade jag slängt växten. Nästa gång du köper en ny växt se till att sticka ner nåra Provado-pinnar i förebyggande behandling.
Peztis
Fast jag har blivit av med trips på det sätt som jag beskrev. I bland får du tvätta av bladen igen och igen. Men är det en kär växt kan det vara värt ett försök.

Och så är det karantän som gäller och tvätta rent där blomman har stått.
Åsa, mälardalen zon 2
Trips har flera puppstadier där åtminstone ett spenderas i jorden så skölja av växter funkar nog inte varje gång. Om jag verkligen gillade växten hade jag sprutat den med provadospray eller stoppat ner provadopinnar och sedan när vädret blir varmare ställt ut växten utomhus i skyddat halvskuggigt läge, utomhusklimatet under svensk sommar är en mirakelkur för de flesta krassliga växter.
EmilyMay
Tack för era tips! Tror jag provar dem båda tillsammans.

Jag ser inga små streck på undersidan av bladen. Däremot på vissa blad en orangefärgad schattering som jag inte vet om den kommer från växten själv?

Peztis: hur länge ska den stå i såpvatten? ska jag duscha den med en blomspruta också med såpa i sen, eller finns det ett bättre sätt att få den riktigt ren?

Åsa: var kan man köpa provadopinnar?
Åsa, mälardalen zon 2
provadopinnar säljs ex. i trädgårdsbutiker, blomsteraffärer, varuhus, matbutiker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon