Sallytintin
I vår trädgård finns en stor gammal sandlåda som förra ägaren byggde. Tror att den är gjord av tryckt virke och bör vara ca 10 år gammal. Nu är den helt rutten och jag skulle vilja ta bort sandlådan (och sanden) och anlägga ett grönsaksland på platsen. Frågan är om det finns gifter i marken efter det impregnerade träet? blink.gif
Bengalow
Har du någon grund för din rädsla, sallytintin? Vilka gifter tror du att det finns i tryckimpregnerat virke?
Lever barnen ännu som lekte i sandlådan, så bör det vara ok...den urlakning av ev. gifter som funnits i träet har såklart försvunnit, annars hade inte träet ruttnat. Ingen som helst fara överhuvudtaget!
Sallytintin
Tack för svaret! Jo barnen lever vad jag vet, min egen son leker dock i en icke impregnerad låda rolleyes.gif Tänker väl mest att gifterna måste ta vägen någonstans, och det vore ju tråkigt om dom hamnade i mina rödbetor...men man ska kanske inte fundera så mycket. Hade sandlådan varit borttagen redan när vi flyttade in, och jag odlat grönsaker på platsen skulle jag mumsat i mig lyckligt ovetande.
kerstin z5-6
Jag tror det går under att vara överdrivet försiktig.
Sallytintin
Jo jag har tendenser åt det hållet yes.gif Men nu känner jag mig lugnad, så då blir det nog ett litet grönsaksland på platsen.
malcolm
Mitt minimala växthus har barnens avlagda sandlåda som grund och jag är inte det minsta orolig för gifter i mina tomater, lådan är över 20 år gammal numera och det lär inte finnas några gifter kvar och gör det det så lär de inte ha någon större effekt längre.

[attachment=76055:V_XTHUS.jpeg]
PMK
Läs här, matnyttigt: http://blogg.naturskyddsforeningen.se/ande...an-anvanda-det/

Bland annat står: "Tidigare har även de starkt miljöfarliga ämnena krom och arsenik (ger gulgrönt virke) och kreosot (svartbrunt virke som luktar tjära) använts för impregnering av trä som står i direkt kontakt med mark och vatten"
Kan ju hoppas att dem inte gjorde det för 10 år sedan då..

Ang det mer vanliga medlet: "Den huvudsakliga verksamma kemikalien är kopparhydroxidkarbonat som är mycket giftigt för mikroorganismer och vattenavstötande." "När virket har tjänat ut måste det hanteras som miljöfarligt avfall vilket innebär att det inte bör eldas upp."

Låter ju inte som att gifterna "försvinner" hur som helst... odla i god tro kan man ju göra ändå men kanske inte ge tips och råd hur som helst.
Sallytintin
Tack så mycket, nu fick jag lite mer att tänka på. Tror absolut inte att gifterna försvinner och eftersom dom inte finns kvar i träet (då skulle det nog inte vara ruttet) så bör dom ju rimligtvis finnas i marken någonstans. Frågan är om dom stannar kvar i den översta jorden eller om dom redan har sköljts bort med regnvattnet. Vi har sandjord som är väldigt genomsläpplig och nära till grundvattnet men jag vet inte om det har någon betydelse? För egen del kanske det kan kvitta men man vill ju inte utsätta sina barn för nåt som inte är bra. Sedan tror jag att man får i sig mycket gifter ändå som man inte ens tänker på, men odlar man själv grönsaker mm vill man ju inte behöva oroa sig för att det inte är nyttigt.
Bengalow
Har du mask i jorden, så är jorden frisk - provgräv, vet ja!
elinh
Sallytintin - känner igen mig i dig ;-)

...fast jag är plastnojjig: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=120282
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon