Kraljica
Hur stora är de egentligen när man köper dom? Har förstått att de i princip bara är rötter, men hur mycket rötter? Hur stora är krukorna de kommer i?

Ex pionerna?
Irisarna?
Nävor?
Olika för olika växter?
Anki V
De gånger jag skickat efter perenner från Odla har de kommit barrotade i påsar med lite torv i.

/Anki V
Eva 33c
Olika för olika växter, och de har inga krukor med sig alls. Rötterna ligger i plastpåsar ungefär så där som man kan se i butikernas ställ med perenner så här på våren. När jag har köpt har jag krukat upp dem eftersom det oftast varit för tidigt för att gräva ute. Och då har jag använt olika storlekar från 0.5 liter och uppåt beorende på växt.
Ewa L
Tag inte för stor kruka bara. Det är betydligt bättre att skola en gång till. De små växterna som anländer kan lätt drunkna.
Själv tar jag bara större krukor till dem som kommer i 3 st. Och då samtliga i samma kruka förstås.
Eva 33c
Jag tar så liten kruka jag kan, men många rötter som kommer är stora och kräver stor kruka. Eller framförallt djupa krukor. Men jag sätter aldrig alla tre i samma kruka, för så tätt vill jag inte plantera ut dem sen. Min erfarenhet är att även om man kan tycka att rötterna inte ser mycket ut för världen så ger de ofta upphov till stora fina plantor redan första sommaren.
Kraljica
CITAT (Eva 33c @ 29-04-2013, 20:10) *
Min erfarenhet är att även om man kan tycka att rötterna inte ser mycket ut för världen så ger de ofta upphov till stora fina plantor redan första sommaren.

Vad roligt att höra! smile.gif Då kanske det blir en beställning när allt är färdigplanerat! (dumt beställa blommor innan rabatten är grävd. Eller iaf måttad och skriven i sten)
Ewa L
CITAT (Eva 33c @ 29-04-2013, 20:10) *
Jag tar så liten kruka jag kan, men många rötter som kommer är stora och kräver stor kruka. Eller framförallt djupa krukor. Men jag sätter aldrig alla tre i samma kruka, för så tätt vill jag inte plantera ut dem sen. ---

Eva, jag kanske var luddig när jag uttryckte mig, jag delar dem förstås sedan. Ex.vis mina vita löjtnantshjärtan (3 st) bor tillsammans i en hink idag. Och det är just därför att många rötter är så långa att det är svårt att få ner dem i en lagom kruka.

Huvudsaken är att slutresultatet blir bra och det brukar det alltid bli.
Eva 33c
CITAT (Ewa L @ 29-04-2013, 20:44) *
Eva, jag kanske var luddig när jag uttryckte mig, jag delar dem förstås sedan. Ex.vis mina vita löjtnantshjärtan (3 st) bor tillsammans i en hink idag. Och det är just därför att många rötter är så långa att det är svårt att få ner dem i en lagom kruka.

Huvudsaken är att slutresultatet blir bra och det brukar det alltid bli.

Då är jag med!
tummenupp.gif
Bassam
Hej

Kruka storlek spelar ingen roll, på grund att den är tillfälliga plats,

H.Bassam
Ewa L
CITAT (Bassam @ 30-04-2013, 00:04) *
Hej

Kruka storlek spelar ingen roll, på grund att den är tillfälliga plats,

H.Bassam

Håller definitivt inte med!! Om krukan är för stor drunknar den lilla växten. Det är större risk för det än att krukan är för liten. Lagomt är förstås bäst. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon