josohl
Jag har ett träd i ett hörn av trädgården där jag tror det hade varit väldigt fint med en klätterros som klättade upp för stammen. Det är zon 2, solen kommer åt från fm/mitt på dan och hela eftermiddagen under sommaren. På vintern är det mindre sol pga att huset skuggar.

Jag vill gärna ha en tålig ros som är vit, rosa eller röd (inte gul). Taggar eller ej spelar ingen roll. Doft är ju trevligt, men inte helt nödvändigt. Gärna lång blomtid, vi är oftast bortresta stora delar av juli...

Jag hade eg. tänkt plantera rosen på baksidan av trädet som är lite lägre (marken sluttar) och åt nordost så rosen kan klättra fram och upp i ljuset. Är det dumt med tanke på härdighet?
octachoron
En honungsros är tacksamma trädklättrare.
I zon 2 kan du nog välja mellan flera olika sorter inom denna grupp.
Det finns några olika sorter beskrivna på http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?sd_...sd_es_1_clear=1
josohl
Tack för tips, de ser fina ut! Sjukdomsresistens också, det är bra.

Hur är det med rådjur? Får klätterrosor vara i fred? Även taggfria sorter som Lykkefund? Jag har väldigt hungriga rådjur i trädgården...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon