Full version: Tamarind på friland?
johalanc
Hej! Jag har ett tamarindträd i lägenheten som börjar bli lite väl stort. Vad är oddsen för att det skulle klara sig vid en eventuell utplantering? Jag bor längst i söder.

Jag har även en Honungspomelos som börjar bli ståtlig. Vad har jag för möjlighet med den?

Mvh Johannes
Huggorm
Tyvärr ingen chans att de skall klara sig här, de kräver ett subtropiskt klimat
johalanc
Det var tråkigt. Nu är hur som helst trädet strax över två meter och då är min nästa fråga. Förra vintern tappade den en hel del blad. Jag antar att det har med soltimmarna att göra. Skulle det hjälpa om jag "förlängde" antal ljusa timmar med en lampa? Eller det räcker kanske inte?

Min Pomelos är en meter. Hur gör jag med den för att den ska må som bäst? Funderar på att beskära den så småning om. Går det? Hur gör man?
RitRat
Jag tror inte att de tappade bladen beror på ljusbrist.
Tamarind i naturligt tillstånd tappar också bladen några månader per år, torts att det är stark sol. Jag är säker på att den bara behöver en viloperiod när den inte växer. Hos oss inträffar den perioden på vintern. Då kan man minska vattningen till det minimala ett par månader.
T.ex i Västafrika där jag varit mycket, tappar de stor del av bladen under vårt vinterhalvår, då det inte regnar där. Det är dock full sol hela dagarna.
johalanc
Tack så mycket för svaren. Det finns en grupp på Facebook för tamarindodlare. Gå med det vet jag :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon