johan1983
29-04-2013, 23:31
Flera gånger har jag funderat över vad skillnaderna är eftersom det ofta bara finns ett visst antal sorter för konsument medan det finns helt andra sorter för yrkesodlare.
Exempelvis när det kommer till havtorn så finns flera nummersorter men bara två sorter för privatpersoner (Svenne och Lotta har jag inte hittat i någon plantskola ännu)
Varför är det så? Är de kommersiella sorterna bättre?
Eller är det så att dom är bättre i en större skala som knappt är märkbart för en amatör men som kanske är stora skillnader för yrkesodlaren? Jag har ingen aning, snälla upplys mig
När det kommer till äpplen, päron och plommon så verkar det dock vara samma sorter som för privatpersoner.
Vad finns det mer för sorter av olika bär och frukt som bara finns för yrkesodlaren och varför?
Chili Linkan
30-04-2013, 04:21
När det gäller havtorn brukar yrkessorterna vara lättare att maskinskörda.
Oftast är det sådannt som styr, sen för yrkesodling får de gärna bli vattniga stora tomater tex då dem säljs på kg pris är inte smaken så viktig. En amatör odlare vill heldre ha god smak på sina frukter/grönsaker. Några ideer kring detta ämne, finns nog fler aspekter.
Chili Linkan
30-04-2013, 04:27
Det kan ju även i många fall vara så att dem lagt ner tid och pengar på att förädla och ta fram egna sorter, och då brukar dem skydda dessa väl att inte komma ut bland allmänheten.
johan1983
30-04-2013, 17:30
CITAT (Chili Linkan @ 30-04-2013, 05:21)

När det gäller havtorn brukar yrkessorterna vara lättare att maskinskörda.
Oftast är det sådannt som styr, sen för yrkesodling får de gärna bli vattniga stora tomater tex då dem säljs på kg pris är inte smaken så viktig. En amatör odlare vill heldre ha god smak på sina frukter/grönsaker. Några ideer kring detta ämne, finns nog fler aspekter.
Så du tror att sorter för yrkesodlaren smakar sämre än exempelvis Julia och att dom bara är till för att pressa fram kvantiteter?
CITAT (Chili Linkan @ 30-04-2013, 05:27)

Det kan ju även i många fall vara så att dem lagt ner tid och pengar på att förädla och ta fram egna sorter, och då brukar dem skydda dessa väl att inte komma ut bland allmänheten.
...Eftersom de är bättre än konsumentplantor?
Som en väl bevarad hemlighet?
Chili Linkan
30-04-2013, 17:52
Generellt tycker jag att yrkesodlarnas sorter eller även produkter av samma sorter som en amatörodlare för den delen smakar sämre.
Kanske uttryckte mig lite klumpigt på sista där, men dem "förädlar" fram sina sorter alltid med ett vinstintresse och smaken går ofta i sista hand (det får ju inte smaka illa såklart men de ska mycket till) utan stora skördar gärna tåliga att ta mycket vatten för större frukter och så vidare, som holländarna som odlar sina tomater på bäddar helt utan jord med vatten och svag näringslösning som endast ger det som behövs för stora tomater, generellt mycket låg kvalité på deras tomater och övriga grönsaker med för den delen.
RibesRubusVitis
30-04-2013, 19:59
Äpplet Frida får tydligen bara odlas av föreningen Äppelriket de närmaste 25 åren:
http://www.gp.se/bostad/tradgard/1.464673-...-vart-nya-apple
Chili Linkan
01-05-2013, 06:21
Citerat ur artikeln: Konsumenterna köper med ögat. Vi vill ha vackra äpplen, de ska gärna skifta i rött och de får inte ha några skavanker när de ligger i butiken.
Står dock ingenting om smaken...
kerstinbern
01-05-2013, 08:37
De sorter som skall säljas till konsumenter skall oftast testas vilka delar av landet de kan odlas, det är en process som drar ut på tiden. Även skydd mot insekter och sjukdomar kan behöva testas mera för sorter som skall säljas till konsumenter som inte skyddar plantorna med besprutning som kommersiella odlare gör.
Sedan är marknaden alltid mycket långsam, kunderna vågar inte köpa nya sorter och det vet handlarna, när väl konsumenterna sett de nya sorterna i butikens grönsakshyllor några år (t ex när det gäller potatis) så kan de börja odla dem själva!
johan1983
03-05-2013, 23:03
Så vi kan sammanfatta så här, sorter för yrkesodling har följande egenskaper:
+ Hög och stadig skörd
+ Fina frukter med lång hållbarhet
- Sämre smak
- Sämre utprövade för sveriges växtzoner
Någon som opponerar sig?
Piccante
03-05-2013, 23:45
Jag har läst att tomater har halverat sitt näringsinnehåll sedan 50-talet. tror det gäller fler grönsaker och frukter. Man har förädlat mkt för att få jämn färg och form, jämn mognad och stöt och transportsäkra. då har smak och näringsämnen fått stå tillbaka medan hydroodlade grönsaker som drivs hårt blir stora och fina men näringsfattiga och smaklösa.
Yrkesodlarnas sorter passar ganska dåligt för husbehovsodling då vi sällan kan odla under betingelser.
johan1983
04-05-2013, 21:03
CITAT (Piccante @ 04-05-2013, 00:45)

Jag har läst att tomater har halverat sitt näringsinnehåll sedan 50-talet. tror det gäller fler grönsaker och frukter. Man har förädlat mkt för att få jämn färg och form, jämn mognad och stöt och transportsäkra. då har smak och näringsämnen fått stå tillbaka medan hydroodlade grönsaker som drivs hårt blir stora och fina men näringsfattiga och smaklösa.
Yrkesodlarnas sorter passar ganska dåligt för husbehovsodling då vi sällan kan odla under betingelser.
Jag tror att morötter kan räknas dit också, förr hade morötter annan färg och var förmodligen mindre.
Tror du inte att de tomater som man odlar själv har högre näringsvärden?
Sedan exempelvis kvisttomat smakar mer "äkta"
Piccante
04-05-2013, 21:21
CITAT (johan1983 @ 04-05-2013, 22:03)

Jag tror att morötter kan räknas dit också, förr hade morötter annan färg och var förmodligen mindre.
Tror du inte att de tomater som man odlar själv har högre näringsvärden?
Sedan exempelvis kvisttomat smakar mer "äkta"
Finns flera studier som visar att ekologiska tomater har högre näringsinnehåll. Förmodligen beror det delvis på att de växer långsammare och utsätts för lite tuffare behandling då man inte sprutar mot insekter, svamp mm. Lykopener och andra ämnen i tomater som är nyttiga för oss bildas av växterna för att skydda dom vilket de inte behöver i en artificiell kontrollerad miljö.
johan1983
04-05-2013, 22:39
CITAT (Piccante @ 04-05-2013, 22:21)

Finns flera studier som visar att ekologiska tomater har högre näringsinnehåll. Förmodligen beror det delvis på att de växer långsammare och utsätts för lite tuffare behandling då man inte sprutar mot insekter, svamp mm. Lykopener och andra ämnen i tomater som är nyttiga för oss bildas av växterna för att skydda dom vilket de inte behöver i en artificiell kontrollerad miljö.
Vad jag förstår så odlas tomatplantor idag i Holland i allt annat än matjord. Det skall tydligen nästintill vara hydroteknik som används för att få en så effektiv teknik som möjligt
kerstinbern
05-05-2013, 03:38
CITAT (Piccante @ 03-05-2013, 23:45)

Minskning kanske men inte halvering:
http://hortsci.ashspublications.org/content/44/1/15.full
johan1983
05-05-2013, 22:32
CITAT (kerstinbern @ 05-05-2013, 04:38)

Jag tror att det beror på vad man kollar på. Om någon jämför med ekologiska tomater som sagts ovan så kanske inte skillnaden är så stor men jag personligen tror att den halvering är i underkant om man jämför med vad man stoppade i sig förr jämfört med nu om man slår ut på samtliga tomater som säljs i sverige.
Tänk dig dassiga, ljusgula tomater på LIDL för 4.90 kilot som plockades omogna i Holland för två månader sedan. Hur mycket näring tror du att dessa innehåller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.