andersh
Går det att odla potatis i ren sand, utan ngn som helst jord?
Fenja
Jag har provat att förgro mandel- och sparrispotatis i ren sand och det fungerade, men sedan sattes de ut i jord, så jag vet inte hur det är att göra det ända till skörd. Vill minnas att jag hört talas om någon som odlat potatis i sand och täckt med stora mängder gräsklipp och fått bra skörd.
Mvh Fenja
Ingrid på Västkusten
CITAT (andersh @ 04-04-2004, 12:37)
Går det att odla potatis i ren sand, utan ngn som helst jord?

Japp - går utmärkt det är Nils Åkerstedt som gör detta och har 'missionerat' om detta över Sverige i över tjugo år!

Sandodling
andersh
Jag menade främst att odla potatis i ren sand utan tillsats av t ex gräsklipp eller organisk gödsel (endast NPK)

går det?
Virgo
Visst går det, men potäterna blir godare om de får naturgödsel.

Om man river upp all mossa i gräsmattan och lägger mossan i några decimeters hög bädd, så går det utmärkt att odla potatis även där.
Ingrid på Västkusten
CITAT (andersh @ 04-04-2004, 19:30)
Jag menade främst att odla potatis i ren sand

Utan något något något alls?
Går gör det väl - fast hur stora pärer blir det då och huuuur mkt får Du inte vattna då? Vafför utan gräsklipp om man får vara nyfiken å fråga :-) när 'metoden' att odla i sand förutsätter gräsklipp? Du skulle alltså ersätta gräsklippet med NPK? Det är inte helt klart när jag läser Ditt inlägg.
Kanske möjligt i växthus där man kan lät ha en större luftfuktighet annars skulle jag säga att NPK:et skulle rinna rakt igenom bara och vattning fick nog ske minst tre ggr per dag (höftning) utan gräsklipp.
Varför vill man göra så?

Undrar nyfikna Ingrid
Copycat
Min svärmor odlar ALLT i sand. Det är hennes lilla Sahara. Men hon har gräsklipp över, det är allt hon använder, och det blir jättebra och gott. Stora fina skördar, ett plus i kanten också, morötterna blir inte jordiga utan kan ätas nyplockade på plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon