kamilenski
30-04-2013, 10:00
Planterar för fullt brabant thujor mot kommunens mark.
Ganska trist utsikt.
Idag har grannen till vänster börjat med planteringen mot min tomt!
Saken är att han planterar ca 2m höga brabant (som mina dock lägre) ca 1 in på sin tomt med tanke på att släppa dessa högt upp!
Det trista är att detta kommer att spärra den fina utsikten mot dalen. Visserligen ser man den då man tittar lite sned över hälften av hans tomt. Med hans thujor blir vi "inlåsta".
Då jag frågade honom om han MÅSTE ha så höga thujor där, sa han "jag är jätteledsen men det är min tomt och jag ska ha en pool där. Och vill ha hela tomten insynsskyddat. Och plank kommer inte på fråga då din altan ligger ca 50cm över min marknivå".
Nu undrar jag om jag kan göra något åt saken, eller är det bara att finna sig i detta?
Hasse_h
30-04-2013, 10:16
Finns nog inget du kan göra åt det, tyvärr. Finns inga regler för häckar såvida de inte gränsar mot gång-, cykel- eller bilvägar. Behövs heller inga tillstånd el dyl.
malarmaster
30-04-2013, 10:16
tyvärr finns inga byggregler avseende häckar,plank o stakethöjder finns anvisningar på men häckar är det fri höjd på.
undantag mot trafikerad gata där det finns höjdregleringar i gathörnen(fri sikt)
min granne har också satt en thujahäck mot mig med motiveringen "vill slippa se dina jävla blommor".
själv har han en stor gräsmatta som klipps två gånger i veckan o ett äppelträd med kräfta.
först var plank på g men då det krävdes bygglov och jag sa nej blev det thujor.
enda fördelen är att jag slipper se honom men frågan är om inte planket varit bättre.det håller en fast höjd åtminstone.
kollade nogsamt upp bygglagen men häckar finns inte med.
kolla för säkerhets skull upp om kommunen har lokala regler,en del kommuner har faktiskt regleringar.
thujor har blivit poppis igen,tyvärr är de gräsligt fula förutom att de tar ljus o solsken. ulf
Piccante
30-04-2013, 10:44
Grannen har följt alla regler då han satt häcken in på egen tomt och inte mot trafikerad väg/ gata.
kamilenski
30-04-2013, 10:53
CITAT (malarmaster @ 30-04-2013, 11:16)

tyvärr finns inga byggregler avseende häckar,plank o stakethöjder finns anvisningar på men häckar är det fri höjd på.
undantag mot trafikerad gata där det finns höjdregleringar i gathörnen(fri sikt)
min granne har också satt en thujahäck mot mig med motiveringen "vill slippa se dina jävla blommor".
själv har han en stor gräsmatta som klipps två gånger i veckan o ett äppelträd med kräfta.
först var plank på g men då det krävdes bygglov och jag sa nej blev det thujor.
enda fördelen är att jag slipper se honom men frågan är om inte planket varit bättre.det håller en fast höjd åtminstone.
kollade nogsamt upp bygglagen men häckar finns inte med.
kolla för säkerhets skull upp om kommunen har lokala regler,en del kommuner har faktiskt regleringar.
thujor har blivit poppis igen,tyvärr är de gräsligt fula förutom att de tar ljus o solsken. ulf
Vad är det för jävla sätt att kommentera?
"vill slippa se dina jävla blommor"
Usch...

Tack för infot!
Du kan inte göra så mycket vägen via myndigheterna. Han har dock ingen rätt att ha grenar och rötter på din sida. En annan sak är att rådjuren gärna äter av thujurna under kalla vintrar, se till att inte blocklera tillgången från din sida. Thujurna växer ju också dåligt vid vintersaltade vägar, t.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.